TURKISH STUDIES - EDUCATIONAL SCIENCES, vol.15, no.6, pp.4549-4568, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
: Suriye iç savaşının 2011 yılında başlamasından bu yana Türkiye çok sayıda Suriyeliye ev sahipliği
yapmaktadır. İlk zamanlarda söz konusu “misafirlik” durumunun geçici bir zaman süreceği ön görülürken
bugün gelinen nokta, bu durumun kalıcı olacağını göstermektedir. Suriyeli mülteciler/göçmenler de diğer
birçok ülkedeki mülteciler/göçmenler gibi başta beslenme, barınma, güvenlik, sağlık, eğitim olmak üzere
önemli sorunlarla yüzleşmektedirler. Bahsi geçen alanlar insani krizlerin ortaya çıktığı ve ivedilikle çözülmesi
gereken temel sorunlardır. Türkiye imkânları ölçüsünde Suriyeli mültecilerin beslenme, barınma, sağlık gibi
sorunlarını büyük ölçüde çözmüştür. Eğitim alanında ise birtakım sorunların yaşandığı, çözümün ise ancak
sorunlu alanların doğru tespit edilmesi, tanımlanması ve değerlendirilmesi ile mümkün olabileceği ifade
edilmektedir. Çalışmanın temel amacı, Suriyeli öğrencilerin eğitimle ilgili yaşadıkları sorunların tespit
edilmesi, öncelik ve önem sırasına göre değerlendirilmesine yöneliktir. Bu bağlamda, Suriyeli öğrencilere
eğitim veren öğretmenlerin görüşleri en önemli kaynaktır. Nitel araştırma desenine sahip olan çalışma
kapsamında, Türkiye’nin çeşitli illerinde görev yapan öğretmenlerden anket yoluyla elde edilen veriler içerik
analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarında, Türkiye’de yaşayan Suriyeli öğrencilerin önceki
yıllarda yaşadığı sorunların büyük ölçüde devam ettiği görülmektedir. Öğrencilerin yaşadığı en büyük sorun
dil ve iletişim kaynaklıdır. Öğrencilerin yeterli seviyede Türkçe öğrenemedikleri tespit edilmiş; bu sorunun
Suriyeli öğrenciler açısından okula devamsızlık, müfredatın gerisinde kalma, eğitimde fırsat eşitsizliğine
uğrama ve çevreye uyum sağlayamama gibi birçok sorunu beraberinde getirdiği anlaşılmıştır. Öğretim
programı ve ders materyalleri boyutunda yaşanan eksikliklerin yanı sıra öğretmen yeterlikleri ile ilgili birtakım
sorunlar olduğu tespit edilmiştir. Hizmet içi kurslarda eğitim programının yapısı, seminerlerin yürütülmesi ve
seminer veren hocaların nitelikleri ile ilgili birtakım sorunlar olduğu da çalışmada ulaşılan sonuçlar arasındadır.
Ortaya çıkan bu sorunlara ivedilikle çözüm bulunmaması durumunda yakın gelecekte çok daha büyük
sorunların ortaya çıkacağı ön görülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Türkçenin ikinci/yabancı dil olarak öğretimi, Suriyeli öğrencilere Türkçe öğretimi, göç,
mülteci sorunları.