INTERNATIONAL JOURNAL OF TURKISH LITERATURE CULTURE EDUCATION, vol.9, no.1, pp.271-292, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
Eğitimde teknolojinin nerede, ne zaman, ne kadar ve nasıl kullanılması
konusunda öğretmenlerin bilgi ve beceri düzeyleri “z kuşağı” olarak
adlandırılan günümüz neslinin öğrenme sürecini doğrudan etkileyecektir. Bu
nedenle, dijital ve teknolojik gelişmeler ekseninde öğretmen yetiştirme
programlarının dijital çağın gereksinimlerine uygun olarak güncellenmesi
gerekmektedir. Öğretmen adaylarının yeterli düzeyde teknolojik bilgi ve
beceriye sahip olarak mezun olmaları ve teknoloji konusundaki birikimlerini
öğretme deneyimlerine yansıtmaları modern eğitim anlayışının temel
gereksinimleri arasındadır. Bu bağlamda, öğretmenlerin ve öğretmen
adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerini araştıran çalışmaların
sayısı gerek yurt içinde gerekse yurt dışında giderek artmaktadır.
Bu çalışmada Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin
teknolojik pedagojik alan bilgileri yaş, cinsiyet, öğrenim durumu, öğretim
kademesi, mezuniyet alanı ve mesleki deneyim değişkenleri açısından
incelenmiştir. Farklı öğretim kurumlarında görev yapan 277 Türkçe
öğretmeninin katılımıyla gerçekleştirilen çalışmanın sonuçları, öğretmenlerin
teknolojik pedagojik alan bilgilerinin yüksek düzeyde olduğunu göstermiştir.
Yaş, mezuniyet alanı ve mesleki deneyim değişkenleri açısından gruplar
arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken, cinsiyet, öğrenim durumu ve
öğretim kademesi değişkenlerinin öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan
bilgi düzeylerinde çeşitli boyutlarda farklılaşmaya neden olduğu saptanmıştır.
Anahtar Sözcükler: Teknolojik pedagojik alan bilgisi, yabancı dil olarak
Türkçe öğretimi