Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, vol.0, no.28, pp.191-213, 2018 (Peer-Reviewed Journal)
: Bu araştırmada, blog kullanımının yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin
okuma becerisine etkisi incelenmiştir. Karma öğrenme modelinin ilkeleri
incelenerek sınıf dışı öğrenmeyi gerçekleştirmek amacıyla araştırmacı tarafından
özgün bir blog sayfası tasarlanmış, hazırlanan içerik öğrencilere sınıf dışı etkinlik
olarak uygulanmıştır.
Çalışma, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen B.2 düzeyinde 24 üniversite
öğrencisinin katılımıyla yürütülmüştür. Araştırmacı tarafından hazırlanan bir
okuma becerisi testi, ön test ve son test olarak uygulanarak blog uygulamasının
okuma becerisine etkisi araştırılmıştır. Çalışmanın bir diğer aşaması olan
öğrencilerin blog kullanımına yönelik tutumlarının saptanması amacıyla, çalışma
öncesi ve sonrasında blog tutum ölçeği uygulanarak elde edilen veriler nicel
yöntemlerle çözümlenmiştir. Bloglara yönelik tutumlar ile okuma başarısı
arasındaki ilişki de çalışma kapsamında araştırılmış, bu amaçla blog tutum ölçeği
ve okuma becerisi testinden elde edilen veriler karşılaştırılmıştır.
Tasarım tabanlı araştırma modelinin uygulandığı bu çalışma, katılımcılarla iş
birliği yapılarak bir öğrenme ortamı tasarlanması ve tasarlanan öğrenme ortamının
iyileştirilmesi ilkesine dayanmaktadır. Bu amaçla, uygulama öncesi, uygulama
sırası ve uygulama sonrası olmak üzere çalışmanın bütün evrelerinde tasarım
tabanlı araştırma ilkelerine bağlı kalınarak uygulama gerçekleştirilmiştir.
Çalışmanın sonuçları, öğrencilerin okuma becerisi düzeyleri ve bloglara yönelik
tutumlarında uygulama sonunda pozitif yönlü anlamlı bir değişim olduğunu
göstermiştir. Ayrıca, öğrencilerin bloglara yönelik tutumları ile okuma başarıları
arasında da orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu anlaşılmıştır.