Trakya Eğitim Dergisi, vol.9, no.2, pp.199-210, 2019 (Peer-Reviewed Journal)
: İçinde yaşadığımız dünyanın giderek dijitalleştiği çağımızda,
teknolojide yaşanan gelişmelerin eğitim alanında da
yansımalarını görmek kaçınılmazdır. Geleneksel yabancı dil
öğretim yöntemlerinin modern eğitim anlayışının gerektirdiği
iletişim ve teknoloji ihtiyaçlarını karşılamada yetersiz oluşu,
teknoloji destekli yabancı dil öğretim malzemeleri ve öğrenme
ortamları ile yeni yaklaşım ve yöntemlerin geliştirilmesini
zorunlu kılmıştır. Yaşam boyu öğrenme becerilerinin tartışıldığı
eğitim dünyasında sınıf içinde ve sınıf dışında teknoloji ile
desteklenmiş öğrenme ortamları oluşturulmasının sayısız yararlar
sağlayacağı düşünülmektedir. Teknolojiye olan düşkünlükleriyle
bilinen “z kuşağı” öğrencilerin ihtiyaç duydukları etkileşimli dil
öğrenme ortamları, sahip oldukları teknolojik araçlar da göz
önünde bulundurulduğunda, “ağ günlükleri” olarak da bilinen
bloglar olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma, blog şeklinde
teknolojik tabanlı bir sınıf dışı öğrenme ortamının yabancı dil
olarak Türkçe öğrenenlerin okumaya karşı tutumları üzerindeki
etkisini araştırmaktadır.
Çalışma, B2 düzeyinde Türkçe öğrenen 52 yabancı uyruklu
öğrencinin katılımıyla yürütülmüştür. Sekiz haftalık planlanan bu
araştırma kapsamında araştırmacı tarafından özgün bir blog sitesi
tasarlanmış, hazırlanan içerik bir ders dışı etkinlik olarak
uygulanmıştır. Öğrencilerin okumaya yönelik tutumlarının
saptanması amacıyla, çalışma öncesi ve çalışma sonrasında
okuma tutum ölçeği uygulanarak elde edilen veriler nicel
yöntemlerle analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, öğrencilerin
okumaya yönelik tutumlarında uygulama sonunda pozitif yönlü
anlamlı bir değişim olduğunu göstermiştir.
Anahtar sözcükler: Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi, Web 2.0
araçları, blog, okumaya karşı tutum.