International Congress on New Trends in Education (ICONTE), Aydın, Türkiye, 5 - 07 Aralık 2025, ss.118, (Özet Bildiri)
Bu çalışma, çevrimiçi öğretmen eğitiminde yapay zeka (YZ) ile oluşturulmuş dijital avatarların öğretmenler tarafından nasıl algılandığını incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın kuramsal çerçevesi, Kim ve arkadaşlarının (2022) geliştirdiği “AI Instructor Credibility Model” üzerine temellendirilmiştir. Bu model, YZ tabanlı öğretim videolarında algılanan sosyal varlık ve güvenilirlik unsurlarının öğrenen deneyimini nasıl etkilediğini açıklamaktadır. Araştırma, Erasmus+ tarafından desteklenen EAIEN Projesi kapsamında geliştirilen çevrimiçi öğretmen eğitimi programının pilot aşamasına katılan sekiz öğretmen ile yürütülmüştür. Programda yer alan toplam 21 eğitsel video, Synthesia platformu aracılığıyla üretilmiş ve üç farklı modül (Green Skills, Artificial Intelligence, Open Educational Resources) için yaş, cinsiyet ve görünüm açısından çeşitlilik gösteren üç dijital avatar eğitmen kullanılmıştır. Veriler, katılımcıların bu dijital avatar videolarına ilişkin deneyimlerini, güvenilirlik ve sosyal varlık algılarını ortaya koymak amacıyla yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Elde edilen veriler tematik analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Çalışmanın bulguları, YZ temelli öğretim tasarımlarında gerçeklik algısı, güven ve sosyal varlık boyutlarına ilişkin önemli çıkarımlar sunmaktadır. Bu çalışma, yapay zeka ile oluşturulan dijital eğitmenlerin öğretmen eğitimi bağlamındaki kabul edilebilirliğini, pedagojik etkilerini ve öğretim tasarımı açısından sunduğu potansiyelleri tartışarak alanyazına katkı sağlamayı hedeflemektedir.