Türkiye’de Akademilerde Kadınların Yönetici Liderlikte Temsilinin Önündeki Engeller ve Kolaylaştırıcılar Üzerine Karma Bir Araştırma


Creative Commons License

Öztürk Başpınar N., Çakıroğlu D.

YÜKSEKÖĞRETIM DERGISI, cilt.15, sa.2, ss.247-262, 2025 (ESCI)

Özet

Özet

Bu çalışma Türkiye’deki akademik kadın yönetici lider profilini

küresel boyutla karşılaştırarak betimlemeyi ve onların tüm

akademik liderlik pozisyonlarında yeterince temsil edilmemesine

yol açan engelleri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Ayrıca, kadın

akademisyenlerin bu engellerin nasıl aşılabileceğine dair gözlem

ve deneyimlerinin tespit edilmesi ve yeterli temsilin sağlanabilmesi

için ne gibi değişiklikler yapılabileceğine dair görüşlerinin alınması

amaçlanmaktadır. Karma yöntemli olarak tasarlanan araştırmada; ilk

önce Türkiye’de akademik kadın yönetici liderlerin durumu nicel

verilere dayalı betimsel istatistiksel teknikle incelenmiş ve kariyer

profilinin zaman içindeki anlık görüntüsünü vermek için tasarlanmış

bir kişi sayımı yapılmıştır. Sonra da betimleyici fenomenolojik desen

kullanılarak nitel araştırma yapılmıştır. Açık uçlu sorular yöneltilerek

mümkün olduğunca çok bilgi toplamak ve çok şey paylaşmalarını

sağlayarak ‘seslerinin’ duyulmasına izin vermek amaçlanmıştır. Bu

kapsamda farklı üniversitelerde çalışan ve akademik yönetici liderlik

deneyimi yaşayan/yaşamış olan 26 akademik yönetici kadın lidere

ulaşılarak yaşadıkları deneyim ve gözlemlerin ortak anlamı çıkarılmaya

çalışılmıştır. Nicel bulgular, farklı liderlik düzeylerinde akademik

kadın yönetici lider oranının erkek lider oranından düşük olduğunu

ve liderlik düzeyi yükseldikçe bu oranın düştüğünü göstermektedir.

Katılımcıların betimleyici ifadelerinin analiz edildiği nitel araştırma

sonuçlarına göre, Türkiye’de farklı pozisyon ve unvanlardaki

akademik kadın yönetici liderler “kadın” oldukları için liderliğe

ulaşma sürecinde; kurum içi rekabet, toplumsal roller, toplumsal yapı,

örtük cinsiyet ayrımcılığı ve daha fazla çaba gösterme zorunluluğu

gibi engellerle karşılaşmaktadır. Bu durum onların genel sağlıklarını,

psikolojilerini ve zaman yönetimlerini etkilemektedir. Ancak

katılımcıların Türkiye’deki erkek egemen akademik liderlik yapısının

geliştirilecek bireysel (zaman yönetimi gibi), kurumsal (pozisyonların

seçimle verilmesi gibi) ve toplumsal (kadın dayanışması gibi) çözümler

ile kırılacağını dair umutları bulunduğu anlaşılmaktadır.

Abstract

This study aims to describe the profile of academic women manager

leaders in Türkiye in comparison to the global dimension and to reveal

the obstacles that cause female academics to be underrepresented in all

academic leadership positions. It also aims to identify the observations

and experiences of women academics on how these obstacles can

be overcome and to get their views on what changes can be made to

ensure adequate representation. In this mixed-method study, the status

of women academic manager leaders in Türkiye was initially examined

using a descriptive statistical technique based on quantitative data and

a census designed to provide a snapshot of the career profile over time.

Subsequently, qualitative research was conducted using a descriptive

phenomenological design. The objective was to gather as much

information as possible by asking open-ended questions and to allow

the participants to share their experiences in depth. In this context, 26

academic women manager leaders working in different universities who

have experienced or are experiencing academic leadership were reached.

The common meaning of their experiences and observations was then

sought to be revealed. Quantitative findings show that the proportion

of academic women manager leaders is lower than the proportion of

male leaders at different leadership levels. This proportion decreases

as the leadership level increases. The results of the qualitative research,

which analyzed the descriptive statements of the participants, indicate

that women academic manager leaders in different positions and titles

in Türkiye encounter obstacles, including internal competition, unequal

gender roles, a patriarchal structure, implicit gender discrimination,

and the necessity of exerting greater effort to attain leadership positions

due to their gender. This has a negative impact on their general health,

psychology, and time management. Nevertheless, it is recognized that

the participants anticipate that the male-dominated academic leadership

structure in Türkiye will be dismantled through a combination of

individual, institutional, and social strategies. These include time

management techniques, elected positions, and women’s solidarity.