Açıköğretim ile 40 Yıl: Uygulamalar ve Araştırmalar, Özgür,A. Z.,Çekerol,K.,Koçdar,S. ve Kayabaş,İ., Editör, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, ss.537-566, 2023
Üniversite
düzeyinde açıköğretim 1982 yılında Eskişehir’de Anadolu Üniversitesi bünyesinde
başladı. Bu çalışmada geride kalan kırk yıllık süreçte, açıköğretim
yöntemiyle lisans ve önlisans programlarında yer alan muhasebe ve finansman
dersleri incelenmiştir. İşletme alanından bakıldığında; yönetim, pazarlama,
üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, araştırma-geliştirme gibi işlevsel
çalışma alanları bulunmaktadır. Bu araştırmada yalnızca muhasebe ve finansman
alanındaki dersler ele alınmıştır. Bu kapsamda arşiv kaynakları, yazılı ve
sesli-görüntülü ders malzemeleri ile dijital öğrenme ortamlarında yer alan
bilgiler esas alınarak ayrıntılı bir tarama yapılmıştır. Açıköğretim
sisteminde başlangıcından bugüne zaman içinde ders adları,
içerikleri, biçimsel özellikleri, sunum şekilleri, malzeme çeşitliliği ve
uygulama farklılıkları gibi çeşitli yönleriyle karşılaştırmalı şekilde
incelenmiştir. 1982-83 akademik yılıyla başlayan ilk lisans programlarında
(İktisat, İş İdaresi) dört yıllık dönemde toplam 6 adet muhasebe ve finansman
dersi bulunurken bugüne kadar yaklaşık 50 programda 50’den fazla türde muhasebe
ve finansman dersi yer almıştır. Söz konusu derslere işletme ve yönetim
alanındaki programlar yanında farklı meslek alanlarına yönelik programlarda da
yer verildiği veya bazı işletme temelli programlarda muhasebe ve finans
derslerinin hiç yer almadığı tespit edilmiştir. Bu çalışmada ilgili ders
içeriklerinde yaşanan değişim eğilimi, nedenleri ve sonuçlarıyla
değerlendirilerek bundan sonraki uygulamalara ışık tutacak öneriler getirilmektedir.