22. Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Kongresi, Balıkesir, Türkiye, 8 - 10 Eylül 2023, ss.165
Bu çalışmanın amacı ülkemizde Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri bölümlerinin kendi programlarında belirledikleri program çıktılarının 21. Yüzyıl Becerileri perspektifi ile incelenerek, mezunların sahip olması beklenen ortak becerilerin belirlenmesidir. Bilindiği üzere bir lisans programının program çıktıları, o programdan mezun bireyin alana özgü niteliklerini, becerilerini ve donanımını belirleyen hedef kriterlerdir. Program dahilindeki amaç tüm mezunların bu kriterleri taşıyarak iş hayatına adım atmalarıdır. Lisans programlarında bu çıktılar belirlenirken ihtiyaç analizleri yoluyla sektörün beklentileri ortaya konulmakta ve mezunun istihdam edilebilirliği bu şekilde güçlendirilebilmektedir. 21. Yüzyıl Becerileri ise; Avrupa Yeterlilikler Çerçevesinin ülkemize yansıması olan Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ) olarak yüksek öğretimde yer bulmuştur. 21. Yüzyıl Becerileri bireylerin istihdam edilebilirliğini artıran ve bu yüzyılın gereklerini karşılayabilme konusunda onlara rehberlik eden becerilerdir. Her biri birçok alt başlığa sahip olan bu beceriler kısaca öğrenme ve yenilik becerileri, bilgi, medya ve teknoloji becerileri ile yaşam ve kariyer becerileri olarak sıralanabilir. Bu çalışmada yöntem olarak betimsel analize uygun olarak elektronik dokuman tarama tekniği kullanılmıştır. Yükseköğretim Program atlası üzerinden 2022 yılı tercihleri baz alınarak oluşturulan üniversitebölüm listeleri incelenerek liste 4 çeyrekliğe ayrılmıştır. Her bir çeyrekten bir üniversite seçilen web sitelerinde yer alan program çıktıları 21. Yüzyıl Becerileri bağlamında incelenerek gruplandırılmıştır. Çalışmaya göre her bir çeyreklikte bulunan üniversitelerin program çıktıları birbirleriyle paralellik göstermektedir. Ancak bazı bölümlerde medya okuryazarlığı, üretkenlik, sosyal ve kültürler arası beceriler, liderlik gibi başlıklarda hiçbir program çıktısının yer almadığı söylenebilir. Bununla birlikte program çıktılarının en çok yoğunlaştığı beceriler bilgi ve iletişim becerileri, işbirliği becerisi, esneklik ve bilgi okuryazarlığı olarak karşımıza çıkmaktadır. YÖK Atlasta yer alan 37 ÇEEİ Bölümü için bu çalışmanın tekrarlanması ve işverenlerin beklentilerinin kariyer sitelerindeki ilanlar üzerinden belirlenerek hangi becerilerin daha ön planda olması gerektiğinin belirlenerek çalışmanın genişletilmesi planlanmaktadır.