Çevrimiçi (Online) Ölçme ve Değerlendirmede Bireysel Farklılıklar


Bulut G., Akyıldız M.

5th International Open and Distance Learning Conference, Eskişehir, Türkiye, 28 - 30 Eylül 2022, ss.937-946, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Eskişehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.937-946
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnsan doğası yapısı gereği komplike bir sistemdir. Geçmişten günümüze birçok alan bilimsel anlamda bu karmaşık yapıyı çözümleyebilmek adına çeşitli yöntemlere başvurmaktadır. Son zamanlarda bu yöntemlerin süreçlerine bireysel farklılıkların da dahil edilmesi konusu sıklıkla gündeme gelmektedir. Her bireyin özel bir yapıya sahip olmasından dolayı insan öznesini tanımlamanın ve anlamanın yolu bireysel farklılıkları dikkate almaktan ve bu çeşitliliğin zenginliğinden faydalanmaktan geçmektedir. Bugün tıp biliminde bile bir hastalığın tedavisi için her bireye kendi özelinde farklı testler uygulanarak bireylere aynı hastalık için farklı tedavi yöntemleri uygulanmaktadır. Günümüz eğitim sistemleri de bu anlamda evrilerek gerek öğretim aşamasında gerekse ölçme ve değerlendirme aşamasında bireysel farklılıkların dikkate alınması gereği konusu üzerinde önemle durmaktadır. Son dönemlerde tüm dünyayı sarsan Covid-19 pandemisi ile birlikte mikro öğrenme olanaklarının artması bireysel öğrenmeleri değiştirerek her bireye ihtiyacı yönünde öğrenme imkânı sunmaktadır. Örneğin; birey istatistiksel bir analiz için bu işlemi gerçekleştireceği programı seçebileceği gibi ilgili programı da bütünüyle değil ihtiyacı kadar öğrenmeyi tercih edebilmektedir. Bu durumda bireyin öğrenmediği ya da öğrenmeye ihtiyaç duymadığı/tercih etmediği becerileri ölçmeye çabalamak anlamsız olacağı için ölçme ve değerlendirme süreçlerinde de bireysel farklılıkların gözetilmesi hususu ön plana çıkmaktadır. Özellikle geniş kitlelere çoktan seçmeli test tekniği ile uygulanan sınavlarda katılımcıların bireysel farklılıklarına yönelik tasarlanmış ölçme ve değerlendirme sistemleri son zamanlarda sıklıkla gündeme gelen konular arasında yer almaktadır. Bu sebeple sürecin ölçme ve değerlendirme boyutu bireysel farklılıklar özelinde araştırmanın temel sorunsalı olarak ele alınmıştır. Bu kapsamda çalışmanın amacı çevrimiçi (online) ölçme ve değerlendirmede bireysel farklılıkları dikkate alarak zamandan ve mekandan bağımsız birey bazlı ölçüm yapabilen test sunum yöntemlerinin incelenmesidir.