İşitme Engelli Üniversite Öğrencilerine Uygulanan Metin Yapısı Geliştirme Stratejilerinin İncelenmesi


Karasu Sivas G., Kaya Z., Beral A.

34. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, Ankara, Türkiye, 23 - 26 Ekim 2024, ss.110-112

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.110-112
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Problem Durumu

İşitme kayıplı bireylerde, sözcük dağarcığı gelişimi, dilsel bilgilerin edinilmesi, okuduklarını anlama ve

yazılı anlatım becerileri normal akranlarına göre daha geç gelişmektedir. Düzeylerine uygun ve doğru

yapılandırılmış metinlerle yapılan okuma anlama çalışmaları, işitme kayıplı öğrencilerin okuma

anlamalarını artırmaktadır. İşitme kayıplı bireylerin etkili okur yazar olmalarını desteklemek amacı ile

eğitimlerinde çeşitli öğretim modelleri, strateji ve teknikler kullanılmaktadır. Bunlardan biri metin yapısı

bilgisinin öğretimidir. Araştırmalar, metin yapısı bilgisinin metinleri anlamanın gelişimine katkı sağladığını

göstermiştir. Eğitim ve günlük yaşam içinde en fazla karşılaştığımız metin türleri hikaye, gazete ve bilgi

verici metinlerdir. Ders kitapları, gazete ve dergilerde bulunan bilgi verici metinler, özellikle akademik

gelişim sürecinde birincil kaynaklardır.

İşiten ve işitme kayıplı öğrencilerin, akademik ve mesleki yaşamlarında önem taşıyan bilgi verici metinleri

okuma anlamada zorlandıkları araştırmalarda belirtilmektedir. Bilgi verici metinlerin, metin yapılarını

edinmeye yönelik bilimsel temelli öğretim çalışmaları, öğrencilerin bu tür metinlerin içeriğindeki bilgileri

edinmelerinde, bu bilgiler arasında ilişki kurmalarında, karşılaştırmalarında ve bu bilgileri farklı ortamlarda

diğer bireylere aktarmalarına katkı sağlaması açısından önem taşımaktadır.

Okuma anlama ve yazılı anlatım beceresinin gelişiminin, dilin diğer boyutlarının gelişimine katkılar

sağlaması kaçınılmazdır. Alan yazın incelendiğinde, yurt dışında işitme kayıplı öğrencilerin bilgi verici

metinlerin yapılarının edinilmesine, farkındalığına yönelik araştırmalara ulaşılmış ve bu araştırmaların

sonucunda işitme kayıplıların yarar sağladıkları belirlenmiştir.

Yurdumuzda işitme kayıplı öğrencilerle yapılmış olan araştırmalar incelendiğinde ise bu araştırmaların

doğrudan metin yapısı ile ilgili olmadığı, araştırmaların amaçları doğrultusunda metin yapısına yönelik

uygulamalara ve önemli noktalara vurgu yapıldığı görülmektedir. İşiten ve işitme kayıplılarla

gerçekleştirilecek metin yapısı bilgisi öğretiminin etkili bir şekilde nasıl gerçekleşeceği ile ilgili

araştırmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Araştırma; ilk, orta ve yüksek öğretimde işitme kayıplılara eğitim

veren sınıf, meslek ve özel eğitim öğretmenlerine bilgi verici metinlerin öğretiminde kullanılacak

stratejilerin belirlenmesi ve bu stratejilerin nasıl uygulanacağı konusunda yol gösterici olacaktır.

Ülkemizdeki işitme kayıplı öğrencilerin okuma anlama ve yazılı anlatımlarının ve dolayısıyla dil

becerilerinin gelişiminin desteklenmesi için ‘bilgi verici metin yapılarının edinilmesi sürecinde derslerin

etkili bir şekilde’ nasıl gerçekleştirileceğinin öğretiminin planlandığı araştırma olması nedeniyle önem

taşımaktadır.