INTERNATIONAL JOURNAL OF LANGUAGE LITERATURE AND CULTURE RESEARCHES, vol.7, no.1, pp.33-44, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
ABSTRACT
Learning and teaching a foreign/second language involves
some dynamics within itself. The cultural dimension of the
language is important as well as the grammatical elements
such as grammar rules and vocabulary. Language and culture
are two social elements that cannot be separated from each
other. In addition to the target language and relevant culture, it
is important to consider the age and cultural background of
language learners, as well as the context, needs, and
motivation for learning. Furthermore, the learning
environment, the teacher's emphasis on intercultural
interactions, and its inclusion in the curriculum are crucial
considerations when teaching foreign or second languages. As
a matter of fact, concepts such as culture, cultural interaction,
acculturation, cultural competence are directly focused on in
language learning processes. These concepts have an impact
on language teaching procedures and are influenced by
language teaching procedures. In this paper, it is asserted that
the culture associated with the language being studied holds a
significant role in the acquisition of said language. The
concepts that have been constructed within the cultural sphere
of the language have been determined and linked to procedures
for language instruction. The framework is based on
interactions made through the target language and highlights
important considerations that should be taken into account.
Within the scope of foreign language lessons, it is crucial to
pay attention to these issues. In this qualitative research study,
document analysis was used to present a conceptual
framework of cultural interaction and communication in
foreign language lessons. In addition, the acquisition of
cultural competence is emphasized within the framework of
this concept, accompanied by suggestions.
Keywords: Target language, interaction, second
language, interculturality, foreign language
Yabancı/ikinci dil öğrenmek ve öğretmek kendi içinde bazı dinamikleri barındırmaktadır. Yalnızca dil bilgisi ya da kelime öğretimi gibi gramatik unsurların yanı sıra dilin kültür boyutu da önem arz etmektedir. Dil ve kültür birbirinden ayrı düşünülemez iki toplumsal unsurdur. Erek dil ve ilgili kültür başta olmak üzere, hangi yaştan, kültürden kişilerin o dili öğrendiği, hangi kapsamda ve ihtiyaçlarla motivasyon elde ettiği önemlidir. Ayrıca öğrenenin nasıl bir ortamda öğrenme deneyimi yaşadığı, öğretenin kültürlerarası etkileşimleri ne derece önemsediği ve buna öğrenme ortamında ne şekilde yer verdiği de yabancı dil veya ikinci dil öğretiminde önemli konulardır. Nitekim kültür, kültürel etkileşim, kültürleme, kültürleşme, kültürel yeterlilik gibi kavramlar doğrudan dil öğrenme süreçlerinin odağında yer almaktadır. Bu kavramlar, dil öğretimi süreçlerini etkilemekte ve dil öğretimi süreçlerinden etkilenmektedir. Bu araştırmada öğrenilen dilin kültürünün o dilin öğrenilmesinde önemli bir yere sahip olduğu düşüncesinden hareketle, dilin kültür dairesi etrafında şekillenen kavramlar tanımlanarak dil öğretimi süreçleriyle ilişkilendirilmiştir. Nitel araştırma deseninde doküman analizi ile hazırlanan bu çalışmada yabancı dil derslerinde erek dil üzerinden yapılan etkileşimlerden hareketle kültürel etkileşim ve iletişime dair kavramsal çerçeve sunularak, yabancı dil dersleri kapsamında özen gösterilmesi gereken hususlara yer verilmiştir. Ayrıca kültürel yeterlilik kavramı çerçevesinde söz konusu yeterliliğin kazanımının önemi vurgulanarak bazı önerilere yer verilmiştir.
Anahtar kelimeler: Erek dil, etkileşim, ikinci dil,
kültürlerarasılık, yabancı dil