CUKUROVA UNIVERSITY FACULTY OF EDUCATION JOURNAL, cilt.52, sa.1, ss.99-125, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma ile öğretmen adaylarına yönelik 21. yy. becerilerine sahip olma algılarını
belirlemek için bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Tarama yönteminin kullanıldığı
çalışma, maksimum çeşitlilik örnekleme yönteminden yararlanılarak iki farklı katılımcı
grubu ile yürütülmüştür. Açımlayıcı faktör analizi (AFA) için 439, doğrulayıcı faktör analizi
(DFA) için de 388 olmak üzere toplam 827 katılımcı ile çalışılmıştır. Veriler, AFA
kapsamında SPSS programı ile DFA kapsamında ise SPSS AMOS programı ile analiz
edilmiştir. AFA sonucunda toplam varyansın %44,188’ini açıklayan, 19 madde ve 3 farklı
faktör altında kümelenen bir yapıda ‘21. yy. Becerilerine Sahip Olma Algılarını Belirleme
Ölçeği’ geliştirilmiştir. DFA sonrasında ölçeğin uyum indeksleri bağlamında kabul
edilebilir ve iyi düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, DFA sonrası bütün olarak iç tutarlık
katsayısı .858 Cronbach Alfa olarak bulunmuştur. Sonuç olarak, çalışma kapsamında
öğretmen adaylarına yönelik kuramsal ve istatistiksel anlamda alanyazındaki ilgili
kriterleri karşılayan nitelikli bir ölçek geliştirilmiştir.
Present study aims at developing a scale to identify pre-service teachers' perceptions of
having 21st century skills. It was carried out with two different participant groups using
survey method through maximum variation sampling method. The study was conducted
with a total of 827 participants (439 for exploratory factor analysis (EFA) and 388 for
confirmatory factor analysis (CFA). SPSS program was used to analyze data for EFA and
SPSS AMOS program was used for CFA. The 'Scale for Identifying Perceptions of Having
21st Century Skills' was developed based on the EFA results, revealing a 44.188% total
variance. The scale consisted of 19 items with a 3-factor structure. The CFA indicated
good fit indices for the scale, and an internal consistency coefficient of .858 Cronbach’s
Alpha was obtained. The findings of this study indicate that the developed scale meets
the theoretical and statistical criteria outlined in the relevant literature for pre-service
teachers. Therefore, the instrument has potential as a reliable and valid measure of preservice teachers' perceptions for possessing 21st century skills.