6th ASIA- Pacific Conference on Education, Teaching & Technology 2024, Manila, Philippines, 23 - 24 July 2024, pp.1, (Summary Text)
Özel Gereksinimli Çocukların Ekran
Maruziyetinde Ebeveyn Tükenmişliği ve Psikolojik Deneyimlerin Tartışılması
ÖZET
Bilgisayarlar, tabletler ve akıllı telefonlara erişim, özel gereksinimli çocuklar için de tıpkı tipik gelişim gösteren çocuklar gibi çok kolay hale gelmiştir. Bu durum, çocukların yaşamlarına, bilgiye kolay erişim ve eğlenceli boş zaman geçirme gibi olumlu katkılar sunabilir. Ancak aşırı ekran süresi, birçok fiziksel, duygusal, sosyal ve akademik soruna ve hatta ekran bağımlılığına yol açabilir. Öte yandan, ebeveyn tutumlarının ve psikolojik deneyimlerinin çocuk gelişiminde en belirleyici faktörler arasında yer aldığı düşünüldüğünde, ebeveynlerin özel gereksinimli çocukların ekran maruziyetinin gelişiminde tipik gelişim gösteren çocuklarda olduğu gibi bir rol oynayabileceği öngörülebilir. Özellikle özel gereksinimli çocukların ebeveynlerinin tükenmişliğinin, çocuklarının ihmal edilmesine yol açan bir faktör olduğu düşünüldüğünde, ebeveyn gözetiminden uzak olan çocukların artan ekran maruziyeti yaşayabileceği söylenebilir. Bu bağlamda, özel gereksinimli çocukların ekran maruziyeti ve ebeveyn tutumları ve deneyimlerinden kaynaklanan olası dinamiklerin tartışılması önemlidir. Bu doğrultuda, ebeveynlerin psikolojik zorlukları ve tükenmişliklerinin çocuklarını ihmal etmelerine ve bu durumun çocukların ekran maruziyetini artırmasına yol açabileceği varsayımsal bir model tartışılacaktır. Bu teorik açıklamalar, rehberlik ve psikolojik hizmet sağlayıcıları, danışmanlar ve psikologlar da dahil olmak üzere eğitim ve psikolojik hizmet sağlayıcıları, ayrıca engelli çocukların aileleri ve öğretmenleri için bir rehber olarak hizmet etme potansiyeline sahiptir.