Yönetim ve Strateji Eğitiminde Açık ve Uzaktan Öğrenmenin Rolü


KICIR G. K.

Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.15, sa.2, ss.396-411, 2024 (TRDizin) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 15 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.396-411
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İşletmeler için katma değer yaratan insan kaynağının sahip olduğu beceriler bireysel performans kadar örgütsel performansı da etkilemektedir. İnsana ilişkin yeterliliklerin oluşmasında önemli yere sahip olan üniversite eğitimi bu bağlamda alt yapı niteliğindedir. Bu araştırma Türkiye’de yüksek öğretimin önemli bir parçası olan açık ve uzaktan öğrenme sisteminin öğrenenlere yönetim ve strateji kavramlarına ilişkin kazandırdığı yeterlilikleri analiz etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında açıköğretim faaliyetlerinin ülkemizdeki ilk ve en köklü uygulayıcısı Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi yer almaktadır. Veri toplama yöntemi olarak sisteme ait tüm fakültelerin programları, ders müfredatları doküman tarama metodu ile incelenmiştir. İlgili ad ve içeriklere göre bulguların derlendiği çalışmada ders ve programlara ilişkin kategoriler oluşturulmuş ve içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak; ilgili programlarda yönetim derslerine strateji derslerinden daha çok yer verildiği görülmektedir. Araştırma kodlarında öne çıkan yönetsel yeterlilikler arasında iletişim becerileri, risk alma ve bilgi yönetimi yer almaktadır. Karar alma, sorun çözme, vizyonerlik, stratejik düşünme, etik ve sürdürülebilirlik konuları açık ve uzaktan öğrenme programlarında müfredatın güçlendirilebileceği alanlardır. Öğrenenlerin doğru becerilerle mezun olabilmesi, yeni mezun yönetici adaylarının iş bularak, çalıştığı kurumlarda başarılı olabilmesi bu beceriler ile ilişkilidir. Üniversite tercihlerinden, iş dünyasının beklentilerinin karşılanmasına kadar birçok etkiye sahip olan eğitim içeriklerinin bu bağlamda paydaş beklentilerine ve çevresel şartlara iyi adapte edilmesi gerekmektedir.
The skills possessed by human resources that create added value for businesses affect organizational performance as well as individual performance. University education, which has an important place in the formation of human competencies, is an infrastructure in this context. This research aims to analyze the competencies that the open and distance learning system, which is an important part of higher education in Turkey, provides to learners regarding the concepts of management and strategy. The scope of the research includes Anadolu University Open Education System, which is the first and most established implementer of open education activities in our country. As the data collection method, the programs and course curricula of all faculties in the system were examined with document scanning method. In the study, where the findings were compiled according to the relevant names and contents, categories related to the courses and programs were created and content analysis was carried out. In conclusion, it is seen that management courses are given more space than strategy courses in the relevant programs. Managerial competencies that stand out in the research codes include communication skills, risk taking and information management. Decision-making, problem-solving, visionary, strategic thinking, ethics and sustainability are areas where the curriculum can be strengthened in open and distance learning programs. The ability of students to graduate with the right skills and the ability of newly graduated managerial candidates to find a job and be successful in the institutions they work in is related to these skills. Educational contents, which have many effects from university preferences to meeting the expectations of the business world, need to be well adapted to stakeholder expectations and environmental conditions.