Konuşma Sesi Bozukluğu Olan Çocuklarda Aile Katılımlı Çoklu Karşıtlık Müdahalesinin Değerlendirilmesi: Tanımlayıcı Araştırma


Creative Commons License

Dükar B. N., Kalay M., Sert Ö.

Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.9, sa.2, ss.266-273, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

ÖZET Amaç: leri derecede konuma sesi bozukluu ve fonem yııl- ması olan çocuklarda etkililii kanıtlanmış terapi yaklaımlarından bi- risi çoklu karıtlık müdahalesidir. Bu yaklaımın haftada 3 gün youn ekilde uygulandıında etkili olduu kanıtlanmıtır. Ancak dünya ge- nelinde ve Türkiye koullarında, dil konuma terapistlerinin bir vakayıbu kadar youn çalıma fırsatları yoktur. Bu çalımada, fonem yııl- ması olan ve youn terapi alması gereken çocuklara uygulanan aile ka- tılımlı çoklu karıtlık müdahale yaklaımının etkililiini belirlemek amaçlanmıtır. Gereç ve Yöntemler: Bu amaç kapsamında, çalımaya 4-6 arasında olan orta ve ileri derece fonolojik bozukluk tanısı almı; müdahale kriterlerini karılayan 3 katılımcı ve katılımcıların ebeveyn- leri dâhil edilmitir. Katılımcılar, 8 hafta boyunca, 45 dk’lık terapi almış olup, ebeveynler hem terapileri izlemiler hem de düzenli olarak ev ödevlerini yapmılardır. Terapi uygulamasının etkililii, katılımcı- lara uygulanan Türkçe sesletim-sesbilgisi testinin sesletim alt testi, iit- sel ayırt etme alt testi, doru ünsüz yüzdesi hesaplama, fonolojik farkındalık testi ile deerlendirilmitir. Bunlara ek olarak günlük akti- vite ve katılım süreçlerindeki deiimi izlemek için Balam çi Anla- ılabilirlik Ölçei uygulanmıtır. Bulgular: Yapılan müdahaleden sonra tüm katılımcıların test puanlarında artış olduu, müdahale he- deflerinin yanı sıra çalıılmayan seslerin de fonetik daarcıa eklen- dii, fonolojik farkındalık becerilerinde ilerleme olduu görülmütür. Sonuç: Haftada bir kez aile katılımı ile uygulanan aile katılımlı çoklu karıtlık müdahale yaklaımının, orta-ileri derecede fonolojik bozuk- luu olan çocukların fonolojik sisteminde ilerlemeler saladıı görül- mektedir. Bu bulgular, ebeveynlerin fonolojik müdahaleyi yetkin ekilde günlük hayatta da devam ettirebileceklerini ve aileleri fonolo- jik müdahale süreçlerine dâhil etmenin önemi göstermektedir.