Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.9, sa.2, ss.266-273, 2024 (Hakemli Dergi)
ÖZET Amaç: İleri derecede konuşma sesi bozukluğu ve fonem yığıl- ması olan çocuklarda etkililiği kanıtlanmış terapi yaklaşımlarından bi- risi çoklu karşıtlık müdahalesidir. Bu yaklaşımın haftada 3 gün yoğun şekilde uygulandığında etkili olduğu kanıtlanmıştır. Ancak dünya ge- nelinde ve Türkiye koşullarında, dil konuşma terapistlerinin bir vakayıbu kadar yoğun çalışma fırsatları yoktur. Bu çalışmada, fonem yığıl- ması olan ve yoğun terapi alması gereken çocuklara uygulanan aile ka- tılımlı çoklu karşıtlık müdahale yaklaşımının etkililiğini belirlemek amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntemler: Bu amaç kapsamında, çalışmaya 4-6 arasında olan orta ve ileri derece fonolojik bozukluk tanısı almış; müdahale kriterlerini karşılayan 3 katılımcı ve katılımcıların ebeveyn- leri dâhil edilmiştir. Katılımcılar, 8 hafta boyunca, 45 dk’lık terapi almış olup, ebeveynler hem terapileri izlemişler hem de düzenli olarak ev ödevlerini yapmışlardır. Terapi uygulamasının etkililiği, katılımcı- lara uygulanan Türkçe sesletim-sesbilgisi testinin sesletim alt testi, işit- sel ayırt etme alt testi, doğru ünsüz yüzdesi hesaplama, fonolojik farkındalık testi ile değerlendirilmiştir. Bunlara ek olarak günlük akti- vite ve katılım süreçlerindeki değişimi izlemek için Bağlam İçi Anla- şılabilirlik Ölçeği uygulanmıştır. Bulgular: Yapılan müdahaleden sonra tüm katılımcıların test puanlarında artış olduğu, müdahale he- deflerinin yanı sıra çalışılmayan seslerin de fonetik dağarcığa eklen- diği, fonolojik farkındalık becerilerinde ilerleme olduğu görülmüştür. Sonuç: Haftada bir kez aile katılımı ile uygulanan aile katılımlı çoklu karşıtlık müdahale yaklaşımının, orta-ileri derecede fonolojik bozuk- luğu olan çocukların fonolojik sisteminde ilerlemeler sağladığı görül- mektedir. Bu bulgular, ebeveynlerin fonolojik müdahaleyi yetkin şekilde günlük hayatta da devam ettirebileceklerini ve aileleri fonolo- jik müdahale süreçlerine dâhil etmenin önemi göstermektedir.