Athens Journal of Tourism, cilt.11, sa.2, ss.109-124, 2024 (Düzenli olarak gerçekleştirilen hakemli kongrenin bildiri kitabı)
Bu çalışma Türkiye'de
2014 ve 2015 yıllarında gerçekleştirilen Çocuk Dostu Şehirler Girişimi'ni konu
almaktadır. Çocuk dostu şehir, şehirlerin geleceğini temsil eden çocukların,
yaşadıkları şehirde sağlıklı gelişme, mutlu ve özgür hissetme, fiziksel, zihinsel
ve sosyal olarak gelişme ihtiyaçlarına cevap veren bir kavramdır. Çocuk Dostu
Şehirler Girişimi, Türkiye'de kentsel alanlarda dezavantajlı çocuk ve
ergenlerin yaşadığı zorluklara müdahale etmek amacıyla 2014 yılında 10
belediyede başlatılmıştır. Bu çalışmada 2014-2015 yılında proje kapsamında yer
alan Mersin'deki durum, ebeveynlerin perspektifinden ele alınmıştır. Araştırma
kapsamına Mersin'de yaşayan altı ebeveyn dahil edilmiştir. Kentte yürütülen
çocuk dostu şehir projesine ilişkin velilerin farkındalık ve memnuniyet düzeyleri
ile beklentileri, derinlemesine görüşmelerle ölçülmüştür. Görüşme sorularının
hazırlanmasında Çocuk Dostu Şehirler Girişimi'nin beş temel hedefi çerçeve
olarak belirlenmiştir. Bu hedefler; (1) çocukların sağlık, eğitim, beslenme
gibi temel olanaklardan yararlanma hakkı, (2) seslerini duyurma hakkı, (3)
değer verilme, saygı duyulma ve adil davranılma hakkı, (4) sosyal haklardan
yararlanma hakkı ve (5) ailesiyle kaliteli zaman geçirme, boş zamana sahip olma
ve oyun oynama hakkıdır. Veriler, betimsel analiz kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular, ebeveynlerin çoğunun Mersin'de belediye ve UNICEF ortaklığında
yürütülen çocuk dostu şehir projesinden haberdar olmadıklarını ancak yine de
Mersin'i "çocuk dostu şehir" olarak tanımlayabildiklerini göstermiştir.
Ebeveynlerin gelecekte yürütülebilecek benzer projelerden beklentileri sağlık,
eğitim, beslenme ve güvenlik bileşenleri üzerinde yoğunlaşmıştır.
This study is about the Child-Friendly Cities Initiative, which was carried out in
2014 and 2015 in Türkiye. A child-friendly city is a concept that responds to the
needs of children, who represent the future of cities, to develop healthily, to feel
happy and free, and to develop physically, mentally, and socially in the city they
live in. Child-Friendly Cities Initiative started in 10 municipalities in 2014, to
intervene in the difficulties faced by disadvantaged children and adolescents in
urban areas in Türkiye. In this study, the situation in Mersin, which was within
the scope of the project in 2014-2015, is discussed from the parent's perspective.
Six parents living in Mersin are included in the scope of the research. Parents'
awareness and satisfaction levels, together with their expectations, regarding
the child-friendly city project carried out in the city are measured through indepth interviews. Five main objectives of the Child-Friendly Cities Initiative are
determined as a framework for preparing the interview questions. These goals
are (1) the right of children to enjoy basic facilities such as health, education,
and nutrition, (2) the right to be heard, (3) the right to be valued, respected, and
treated fairly, (4) the right to be safe, and (5) the right to spend quality time with
family, have free time and play games. The data is analyzed using descriptive
analysis. The findings showed that most of the parents were not aware of the
child-friendly city project carried out in partnership with the municipality and
UNICEF in Mersin, but they could still define Mersin as a “child-friendly city”.
Parents' expectations from similar projects in the future focus on health,
education, nutrition, and security components.