Eğitimde Sürdürülebilirlik için Güncel Yaklaşımlar


Durmuş A.

Eğitim Bilimleri Araştırmaları, KIRBAŞ ABDULKADİR, Editör, Özgür Yayınevi, Gaziantep, ss.1-20, 2025

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2025
  • Yayınevi: Özgür Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Gaziantep
  • Sayfa Sayıları: ss.1-20
  • Editörler: KIRBAŞ ABDULKADİR, Editör
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu bölümün amacı sürdürülebilir öğrenme ve sürdürülebilir eğitim

kavramlarına yönelik kuramsal bir çerçeve sunmak ve eğitimde

sürdürülebilirliğin sağlanması için önerilen güncel yaklaşımları ele almaktır.

Bu bölümde öncelikle sürdürülebilir öğrenme ve sürdürülebilir eğitim

kavramları tanımlanmıştır. Yapılan tanımlamalar bağlamında sürdürülebilir

öğrenme ile ilişkilendirilen yaşam boyu öğrenme, öğrenmeyi öğrenme,

bildiklerini bir kenara bırakabilme ve yeni şeyler öğrenme, eleştirel yansıtma,

otonom öğrenme gibi kavramlar; sürdürülebilir eğitim bağlamında ise

sürdürülebilir öğrenmeyi destekleyen, esnek, sorgulayıcı, tasarım, sunum ve

kazanım boyutlarında kesinlikten ziyade, koşul ve olanaklara göre şekillenen

bir eğitim yaklaşımının özellikleri açıklanmıştır. Öğrenme ve eğitim

bağlamında sürdürülebilirlik kavramı da tanımlanmış olup, bu kapsamda

kendi kendine yetme, bir başka deyişle kimseye muhtaç olmama, özünde var

olanı kullanarak en üst düzeyde yaratma ve üretme, ve bunları yaparken de

ekolojik bir düşünme sistemine sahip olma olarak tanımlanmıştır. Bölümde

yeni bir paradigma olarak kabul edilen Sürdürülebilir Öğrenme ve Eğitim

(SÖE) için ilkelerin kuramsal çerçevesi sunulmuş ve bu bağlamda SÖE için

uygulama önerileri sıralanmıştır.