Eğitim Bilimleri Araştırmaları, KIRBAŞ ABDULKADİR, Editör, Özgür Yayınevi, Gaziantep, ss.1-20, 2025
Bu bölümün amacı sürdürülebilir öğrenme ve sürdürülebilir eğitim
kavramlarına yönelik kuramsal bir çerçeve sunmak ve eğitimde
sürdürülebilirliğin sağlanması için önerilen güncel yaklaşımları ele almaktır.
Bu bölümde öncelikle sürdürülebilir öğrenme ve sürdürülebilir eğitim
kavramları tanımlanmıştır. Yapılan tanımlamalar bağlamında sürdürülebilir
öğrenme ile ilişkilendirilen yaşam boyu öğrenme, öğrenmeyi öğrenme,
bildiklerini bir kenara bırakabilme ve yeni şeyler öğrenme, eleştirel yansıtma,
otonom öğrenme gibi kavramlar; sürdürülebilir eğitim bağlamında ise
sürdürülebilir öğrenmeyi destekleyen, esnek, sorgulayıcı, tasarım, sunum ve
kazanım boyutlarında kesinlikten ziyade, koşul ve olanaklara göre şekillenen
bir eğitim yaklaşımının özellikleri açıklanmıştır. Öğrenme ve eğitim
bağlamında sürdürülebilirlik kavramı da tanımlanmış olup, bu kapsamda
kendi kendine yetme, bir başka deyişle kimseye muhtaç olmama, özünde var
olanı kullanarak en üst düzeyde yaratma ve üretme, ve bunları yaparken de
ekolojik bir düşünme sistemine sahip olma olarak tanımlanmıştır. Bölümde
yeni bir paradigma olarak kabul edilen Sürdürülebilir Öğrenme ve Eğitim
(SÖE) için ilkelerin kuramsal çerçevesi sunulmuş ve bu bağlamda SÖE için
uygulama önerileri sıralanmıştır.