Küresel Markanın Yerelleşme Sürecinin Reklam Grafik Tasarımlarına Yansımaları: Coca‐Cola Türkiye Örneği


Özkoçak L.

in: Kurumsal İletişim Aaraştırmaları, Levent Özkoçak, Editor, Literatürk Academia, Konya, pp.243-298, 2021

  • Publication Type: Book Chapter / Chapter Research Book
  • Publication Date: 2021
  • Publisher: Literatürk Academia
  • City: Konya
  • Page Numbers: pp.243-298
  • Editors: Levent Özkoçak, Editor
  • Anadolu University Affiliated: Yes

Abstract

Küreselleşme kavramının “tüm dünyayı kapsayan ve ilgilendiren”

şeklide tanımlanması, sınırların giderek geçirgen olmasında büyük etkisi

olmuştur. Oluşan geçirgen sınırlar ile ülkelerin kültürel, siyasal ve

ekonomik alanda değişimi kaçınılmaz olmuştur. Bu süreçte, küresel

markalar tüketicilere global düşüncelerini, yerel uygulamalarla anlatmanın

yollarını bulmuştur.

Ortaya çıktığı zamandan beri sürekli gelişimini sürdüren küreselleşme,

bir noktadan sonra yerelleşme kavramı ile bütünleşmeye başlamıştır.

Böylece, “küresel düşün, küresel hareket et” döneminden,

“küresel düşün, yerel hareket et” dönemine geçiş yapılmıştır. Coca-

Cola, 2000 yılında bu süreci daha da ileri taşıyarak, “yerel düşün, yerel

hareket et” stratejisini uygulamaya başlamıştır. Böylelikle, Coca-Cola

önderliğinde, küreselleşme evrimini yerelleşme yönünde tamamlamıştır.

Küresel işletmelerin marka yerelleşmesi, reklamcılığın en önemli

araçlarından biri olan grafik tasarıma da yansımaktadır. Reklam grafiklerinin,

göstergebilim ve sanatsal / tasarımsal çözümleme yöntemleriyle incelenmesi yoluyla, küresel işletmelerin marka yerelleşmesi

kapsamında reklamlarda hangi temel kavramları kullandığı ve bunların

grafik tasarıma ne şekillerde yansıdığı ortaya konulmaktadır.