Lojistik İlkeleri, Nalçakan M.,ER F., Editör, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, ss.110-139, 2012
Maliyet, hedeflenen bir sonuca ulaşmak için katlanılması gereken
fedakârlıkların para ile ölçülebilen tutarıdır. Maliyet belirleme amacı, neyin
maliyetinin belirleneceği kadar bunun ne şekilde yapılacağını da belirler.
Maliyetler, faaliyet hacimleri ile ilişkisine, üretilen mamullere/ hizmetlere
yüklenme biçimine, maliyeti hesaplanacak unsuru oluşturan girdilere, maliyete
neden olan faaliyet ya da gider türlerine, maliyetin ortaya çıktığı işlevsel
bölüme ya da faaliyet yerine, maliyet bilgisinin kullanılacağı karar türüne
göre farklı yaklaşımlarla sınıflandırılabilir. Maliyet yönetimi maliyet,
kalite, zaman ve işlevsellik açısından rekabet edilebilir mal ve hizmetlerin
elde edilmesinde, kaynakların etkin ve verimli kullanımı için yöneticilere
gerekli planlama, uygulama ve kontrol bilgilerinin sağlanması şeklinde
tanımlanabilir. Lojistik maliyetler özellikle küresel bilgi ekonomisi pazar
koşullarında, toplam işletme maliyetinin yaklaşık yarısına karşılık
gelmektedir. E-ticaret uygulamaları ise lojistik faaliyetlerin daha çok
miktarda ve daha hızlı şekilde talep edilmesine neden olmaktadır. Tedarik ve
pazarlama-satış süreçlerinde dağıtım kanallarının ağırlığı artmakta, bunun
içinde, özellikle “taşıma maliyeti” dikkat çekmektedir. İşletmelerin, tedarik
sürecini tümüyle kendi olanaklarıyla yürütmesi ile lojistik hizmetleri tümüyle
dışarıdan satın almak arasında pek çok seçeneği değerlendirerek karar vermeleri
gerekmektedir. Lojistik maliyet yönetiminde, tahmin yöntemlerine ve verilere
dayalı ekonomik, aritmetik ve mühendislik yöntemler yanında muhasebe yöntemleri
kullanılır.