Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, cilt.12, sa.2, ss.925-938, 2024 (Hakemli Dergi)
Medyanın ekonomi politiği üzerine çalışan araştırmacılar kitle iletişiminin barındırdığı üretim yapılarını, üretim ilişkilerini ve oluşan toplumsal sınıfları çalışma konuları olarak belirlemiştir. Medyada görülen örgütlenme biçimleri, medya işletmelerinin piyasa yapısı, medyadaki çalışma süreçleri incelenen diğer konu başlıkları arasındadır. Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, Tiktok gibi sosyal medya araçlarının dünyanın en büyük şirketleri arasında yer alması ile birlikte bilginin yeni toplumsal düzenin inşasında önemli rol oynadığı söylenebilir. Bu bağlamda yeni medya sahiplerinin toplumsal yapıların tasarımında ve yönetiminde güç kazandıklarını söylemek yanlış olmayacaktır. Medyanın ekonomi politiği, iletişim araçlarının küresel kapitalist sistemde nasıl rol oynadığını ve işlevlerinin neler olduğunu inceler. Yeni medya yapısındaki aktörlerin neler olduğu, bu aktörlerin hangi etkinlikte bulunduğu ve bu etkinliklerin sonuçlarının neler olduğu inceleme konularındandır. Diğer yandan yeni medyanın ticarileşmesindeki sahiplik düzeyi, iktidar ilişkisi, gözetim ve kontrol girişimleri gibi konu başlıkları araştırmacıların üzerinde durduğu konu başlıklarındandır. Yeni medyada yaşanan hızlı gelişmelerle birlikte bireylerin ve toplulukların ortaya koyduğu tepki dengeyi sağlamak üzerine olmuştur. Diğer bir değişle güç odağının medya sahipliğe kaydığını gören topluluklar yeni medyadaki rollerini daha aktif oynamaya yönelmiştir. Sanal toplulukların ortaya koyduğu fikirler, tepkiler ve eylemler toplulukların sayıca ve kütlece artmasına neden olmuştur. Birey ve/veya toplulukların medyanın ekonomi politiği bağlamında ortaya koydukları söylemleri, netnografi yöntemi ile araştıran akademisyenlerin konu içerikleri çalışmanın özünü oluşturmaktadır. Diğer bir değişle çalışmanın amacı netnografi araştırma yönteminin toplumsal bağlamda ekonomi politiğinde yer alan araştırma konularını ortaya koymaktır. EBSCOhost (1064), Science Direct (645), Web of Science (1372) ve Dergi Park (55) (ulusal akademik veri tabanı olması nedeniyle araştırmaya alınmıştır) veri tabanlarında netnografi metodolojisinin kullanıldığı 3133 akademik makale incelenmiştir. Birey ve/veya sanal toplulukların medyanın ekonomi politiği bağlamındaki konu başlıklarının araştırıldığı akademik makale sayısı 141 olmuştur. Çalışmanın kapsamında ortaya konan bilgiler ve öneriler öznel bir görüşten farklı olarak ampirik nitelik taşımaktadır.
Researchers working on the political economy of media have determined the production structures, production relations and social classes of mass communication as their subjects of study. Forms of organization seen in the media, market structure of media businesses, and working processes in the media are among the other topics examined. It can be said that information plays an important role in the construction of the new social order, with social media tools such as Facebook, Twitter, Instagram, Youtube and TikTok being among the largest companies in the world. In this context, it would not be wrong to say that new media owners have gained power in the design and management of social structures. The political economy of media examines how communication tools play a role in the global capitalist system and what their functions are. The subjects of examination are what the actors in the new media structure are, what activities these actors engage in, and what the results of these activities are. On the other hand, topics such as the level of ownership in the commercialization of new media, power relations, surveillance and control initiatives are among the topics that researchers focus on. With the rapid developments in new media, the reaction of individuals and communities has been to maintain balance. In other words, communities that have seen the focus of power shift to media ownership have tended to play their roles more actively in the new media. The ideas, reactions and actions put forward by virtual communities have caused the communities to increase in number and mass. The subject contents of academics who research the discourses of individuals and/or communities in the context of the political economy of the media with the netnography method constitute the essence of the study. In other words, the aim of the study is to reveal the research topics in the political economy of the netnography research method in the social context. 3133 academic articles using netnography methodology were examined in the databases EBSCOhost (1064), Science Direct (645), Web of Science (1372) and Dergi Park (55) (which was included in the research because it is a national academic database). The number of academic articles investigating the topics of individuals and/or virtual communities in the context of the political economy of media reached 141. The information and suggestions presented within the scope of the study are empirical in nature, unlike a subjective opinion.