Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, cilt.59, sa.2, ss.1004-1033, 2019 (Hakemli Dergi)
Kütüphane kaygısı ile ilgili yapılan çalışmalar, konunun üniversite düzeyinde öğrenim
gören bireylerin bilgiye ve bilgi kaynaklarına verimli bir biçimde ulaşmalarını engelleyen
ve onların akademik başarılarını olumsuz yönde etkileyen bir durum olduğunu
göstermektedir. Bu çalışmanın amacı; kütüphane kaygısı kuramının kütüphanecilik ve
bilgi yönetimi alanında yapılan çalışmalar ışığında gelişim sürecini inceleyerek; Anadolu
Üniversitesi Merkez Kütüphanesi'ni kullanan öğrencilerin kütüphane kaygı düzeylerini
ortaya çıkarmaktır. Çalışmada ayrıca, araştırma sonucunda elde edilen bulgulara dayalı
olarak, üniversite ve kütüphane yönetimine yararlı olacağı düşünülen çeşitli öneriler
sunulmaktadır. Araştırmada; Bostick tarafından oluşturulan Kütüphane Kaygısı
Ölçeği'nin günümüz koşullarına uyarlanmış bir sürümü kullanılmıştır. Verilerin
analizinde frekans analizi, faktör analizi, ortalama, bağımsız örneklemler t-testi ve tek
yönlü ANOVA kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; katılımcılar, kütüphane
bilgisiyle ve kütüphaneyi kullanma kısıtlamalarıyla ilgili olarak haf kaygılıdır. Mekanik
engeller ve kütüphane personeliyle ilgili olarak orta kaygılı, duygusal ve kütüphaneyi
kullanırken hissettikleri rahatlık/güven (kütüphane yapısı ile ilgili engeller) faktörüne
göre ise şiddetli kaygı düzeylerindedir. Çalışmada ayrıca; kütüphane kaygısına, en çok,
duygusal engellerin yol açtığı sonucuna ulaşılmıştır.
Studies related to library anxiety show that it is a condition that prevents students in
higher education from accessing information and sources of information efciently, and
that it affects their academic achievements negatively. The aim of this study is to reveal the
library anxiety levels of students who use the Anadolu University Central Library by
examining the development process of library anxiety theory according to the studies
carried out in the eld of library and information management. Based on the ndings of the
research, this study also presents some recommendations that can be useful for higher
education and library administrations. In the study, a version of the Library Anxiety Scale,
developed by Bostick, was adapted to the current conditions. Frequency analysis, factor
analysis, average, independent samples t-test, and one-way ANOVA were used in the
analysis of the data. The research ndings presented that participants are slightly
anxious about the knowledge of library and restrictions about using the library. They are
moderately anxious about mechanical barriers and library staff, and they feel severe
anxiety regarding the factors such as affective barriers and comfort with the use of library
(about the structure of library). In the study, it was also concluded that the most important
reason for the library anxiety was affective barriers.