9. Uluslararası Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Kongresi, Eskişehir, Türkiye, 3 - 06 Eylül 2024, ss.1, (Özet Bildiri)
Yaratıcılık araştırmalarında puanlama, yaratıcılığın 1950'lerde psikoloji ve eğitimde önemli bir konu haline gelmesinden bu yana merkezi bir sorun olmuştur. Mevcut çalışma, 15 puanlama yöntemi kullanılarak toplanan ve ortalama alınan puanlardan türetilen 27 yaratıcılık endeksinin psikometrik özelliklerini incelemiştir. Katılımcılar 2802 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Veriler öğrencilerin Bilimsel Yaratıcılık Testi puanlarını içermektedir. Analizde toplanan ve ortalama alınan endeksler şu şekildedir: akıcılık, esneklik, bileşik yaratıcılık, geleneksel yaratıcılık endeksi, özgünlük endeksleri, alan uzmanlarından alınan yaratıcılık ve uygunluk endeksleri ve özgünlük ve uygunluğun toplamsal ve çarpımsal endeksleri. Sonuçlar, toplanan endekslerin çoğunun hafifçe veya büyük ölçüde sağa eğik olduğunu ve leptokurtik dağılımlar gösterdiğini göstermiştir. Ortalama alınan endeksler, mezokürtik, platikürtik ve leptokurtik dağılımlarla daha az eğiklik göstermiştir. Toplanan puanlar, ortalama alınan puanlara göre daha yüksek varyansa ve güvenilirliğe sahiptir. Akıcılığın kirletici etkisi tüm toplanan endekslerde belirgin bir şekilde ortaya çıkmıştır.