Sunum, ss.1, 2023
Problem durumu: Akademisyenler, kapsamlı uluslararasılaşmanın “ana makinasıdır”; bu sebeple, küresel yeterlikte vatandaşlar yetiştirebilmek için “küresel kimlikler geliştirmeleri” gerekmektedir (Galinova, 2015). Bunun yanı sıra, Brustein (2007), uluslararası eğitmenlik rolünü, kampüsün uluslararasılaşmasını savunmak, öğretim programlarının entegrasyonu dahil olmak üzere tüm görevlerden, fakültenin gelişiminden, gelirlerden ve öğrenci katılımı ve öğrenme çıktılarından sorumlu olmak olarak açıklamaktadır. Bu bağlamda, yükseköğretim kurumlarının uluslararasılaşma sürecinde etkin bir rol oynamaları için akademisyenlerin sahip oldukları kültürler arası anlayış unsurlarının önemli olduğu söylenebilir. Uluslararası araştırmaların aksine, ulusal alanyazında Türkiye’de yükseköğretimin uluslararasılaşması sürecinde yükseköğretim kurumlarında hizmet vermekte olan eğitim liderleri ile ilgili sınırlı sayıda araştırma bulunmaktadır. Bu bağlamda, yapılan çalışmanın alana katkıda bulunması umulmaktadır.
Araştırma Yöntemi: Bu çalışmanın amacı, yükseköğretim kurumlarında çalışan öğretim görevlilerinin kültürlerarası anlayış düzeylerini belirlemek için bir ölçek geliştirmektir. Alanyazın taraması sonucunda kültürlerarası anlayış (global mindset) kavramının alt boyutları belirlenmiş, alt boyutlar çerçevesinde görüşme soruları hazırlanmış, alan uzmanları ile görüşmeler yapılmış, görüşme metinleri taranarak ölçek göstergeleri oluşturulmuş, alan ve dil uzmanların görüşleri alınarak ölçek maddeleri oluşturulmuştur.
Sonuç: Pilot uygulama sonrasında yapılan Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) sonuçlarına göre, ölçeğin Cronbach’s Alpha değeri ,894 olarak hesaplanmış ve ölçeğin güvenirliğinin yüksek olduğu istatistiksel olarak ortaya konmuştur. Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) sonuçlarına göre, 34 tane gözlenen, 7 gizil değişken bulunmaktadır. Değişkenlerin hata payları, 12,3 ve 42,7 arasında değişmektedir. Faktör yükleri, 70,4 ve 27,4 arasında değişmektedir. Faktör korelasyonlarına göre model veri uyumu sağlanmıştır. Uluslararasılaşmayı etkili bir şekilde yürüten yirmisekiz yükseköğretim kurumunda görev yapan 3899 öğretim görevlisine ölçek uygulanmış; “Yükseköğretim Kurumları için Kültürlerarası Anlayış Ölçeği” Öğretim Elemanı Özellikleri ortalamaları dikkate alındığında, kendilerini kültürlerarası anlayış açısından en yüksek ortalama ile değerlendiren katılımcıların, Koç Üniversitesi (4,47) akademisyenleri olduğu görülmektedir. İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi katılımcıları, (4,32) ortalama ile ikinci sırada yer almaktadır. Kendilerini kültürlerarası anlayış açısından en düşük ortalama ile değerlendiren katılımcılar, Yıldız Teknik Üniversitesi (3,95), İstanbul Medipol Üniversitesi (3,95) ve Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi (3,95) akademisyenleridir.