Sosyal Adalet Kavramı Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme: 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı


Günel E., Sucu E.

13. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Tokat, Türkiye, 15 - 17 Mayıs 2025, ss.315-317, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Tokat
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.315-317
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sosyal adalet kavramı sadece bir toplumsal ideal değil, aynı zamanda eğitimin temel yapı taşları arasında bulunmaktadır. Hayat şartlarında meydana gelen değişikliklerle birlikte, çeşitli kültürel değerler, dini 316 inançlar, siyasal görüşler ve etnik kökenlere sahip bireyler hem sosyal alanlarda hem de eğitim kurumlarında bir arada yaşamak durumundadır. Bu durum, farklılıkların hayatın her alanında yan yana olduğu toplumlarda sosyal adaletin önemini artırmaktadır. Bu bağlamda, çeşitliliğin ve eşitliğin sağlanması, adaletin temel bir unsuru olarak karşımıza çıkmaktadır. Sosyal adalet kavramı eğitim alanında incelendiğinde, çok kültürlülük, eşitlik, adalet ve haklar gibi birçok etmenle ilişkilendirilmiştir. Sosyal adalet, farklılıkların kabul edilmesini ve her bireyin eşit haklardan yararlanma hakkına sahip olmasını vurgulamaktadır. Eğitim kurumları, bu farklılıkları saygıyla karşılayan ve hoşgörüyle yaklaşan bir anlayışı benimsemelidir. Eğitim programlarının temel amaçlarından biri, sosyal adaletin sağlanması, insan haklarına saygı gösterilmesi ve fırsat eşitliği gibi evrensel değerlerin topluma kazandırılmasıdır; bu sayede toplumun genel gelişimine katkıda bulunulması hedeflenmektedir. Bu nedenle öğretim programlarını incelemek önemlidir. 2024 yılında tanıtılan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı, birey merkezli ve değer odaklı bir eğitim yaklaşımını ele almaktadır. Bu araştırmada 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda sosyal adalet kavramının nasıl tanımlandığı, hangi temel değerler üzerinden ele alındığı ve iki program arasında karşılaştırma yapılması amaçlanmaktadır. Ayrıca Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda bireyler arası eşitliğin nasıl ele aldığı ve fırsat eşitliği yaklaşımının program içerisine nasıl yansıtıldığı araştırmanın kapsamında yer almaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi deseninde gerçekleştirilmektedir. Analizi devam eden bu araştırmada veriler, tümevarımsal yaklaşımla satır satır kodlanarak temalara, temalardan bulgulara ulaşılacaktır. Analiz sürecinde NVivo veri analizi programı kullanılacaktır.

Anahtar Kelimeler: Sosyal adalet, 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı.

The concept of social justice is not only a social ideal but also one of the basic building blocks of education. With the changes in living conditions, individuals with various cultural values, religious beliefs, political views and ethnic origins have to live together both in social spaces and in educational institutions. This situation increases the importance of social justice in societies where differences exist side by side in all areas of life. In this context, ensuring diversity and equality is a fundamental element of justice. When the concept of social justice is examined in the field of education, it is associated with many factors such as multiculturalism, equality, justice and rights. Social justice emphasizes the acceptance of differences and the right of every individual to enjoy equal rights. Educational institutions should adopt an approach that respects and tolerates these differences. One of the main objectives of 317 curricula is to promote universal values such as social justice, respect for human rights and equality of opportunity, thus contributing to the overall development of society. It is therefore important to examine curricula. Introduced in 2024, the Century of Türkiye Maarif Model Social Studies Curriculum addresses an individual-centered and value-oriented educational approach. In this study, it is aimed to examine how the concept of social justice is defined in the 2018 Social Studies Curriculum and the Century of Türkiye Maarif Model Social Studies Curriculum, in which basic values are addressed, and to make a comparison between the two curricula. In addition, how equality between individuals is addressed in the Century of Türkiye Maarif Model Social Studies Curriculum and how the equal opportunity approach is reflected in the program is included in the research. The research is conducted by using the document analysis design, which is one of the qualitative research methods. In this ongoing research, the data will be coded line by line with an inductive approach and themes and findings from the themes will be found out. NVivo data analysis program will be used in the analysis process.

Keywords: Social justice, 2018 Social Studies Course Curriculum, the Century of Türkiye Maarif Model Social Studies Curriculum.