12. ULUSLARARASI HİSARLI AHMET SEMPOZYUMU, cilt.12, sa.1, ss.410-421, 2022 (Hakemli Dergi)
Doğanın sunduğu en temel/geleneksel yapı malzemelerinden birisi olan ağaçlar, en yaygın yapı malzemesi olarak yüzyıllar boyunca kullanılmıştır. Bugünse “yeni fil dişi” olarak anılmaya başlanan tropikal ağaç türleri başta olmak üzere tüm bir tropikal orman familyası ve faunası, hiçbir yüzyılda olmadığı kadar yok olma tehlikesiyle karşı karşıyadır. Buna koşut birçok alanda olduğu gibi ahşap malzemeye bağımlı geleneksel çalgı yapım endüstrisinin de hammadde tedarikinin gittikçe zorlaştığı görülür. Özellikle çalgı yapım alanında kaliteli/akustik ahşap malzemenin artık bulunamadığı bir ortamda alternatif olarak kompozit/biyokompozit gibi farklı malzemelerin kullanımı gittikçe yaygınlaşmaktadır. Diğer yandan gelişen teknolojilerle günümüzde kullanımı ivme kazanan bu malzemelerin zararlı atıkları ve geri dönüşümleri başlıca bir sorun haline gelmiştir. Bu soruna getirilen en önemli çözümlerden birisiyse biyokompozit ya da yeşil-kompozit olarak adlandırılan hammadde türleridir. Çalgı yapım pratiklerinin yüzyıllar boyu süren ahşap geleneğine karşı, biyokompozit malzeme teknolojileri lutiyeler için henüz yeni bir üretim alanıdır. Ancak salt ahşap malzemeler için değil çalgı yapımda kullanılan kemik, deri, sedef, alüminyum, pirinç vb. gibi organik hammaddelere de alternatif olarak sunulan biyokompozitler ekolojik dengeye önemli bir katkı sağlamaktadır. Bu çalışmada, biyokompozit malzemelerin çalgı yapımdaki kullanımı ele alınırken, bu malzemeler ile üretilen çalgılara örnekler verilmektedir. Ayrıca bu üretim süreçlerine koşut alana bir çözüm ve katkı sağlamak amacıyla "hibrit lutiyelik" kavramı önerilir ve günümüz tasarım anlayışı ve üretim teknolojilerinin, gelenekselleşen lutiyelik ve icracı alışkanlıklarıyla nasıl uyum sağlanacağı konusu açık bir soru olarak ortaya konur.
Anahtar Kelimeler: Biyokompozit, Çevre Dostu Çalgı Tasarımı, Çalgı Teknolojileri, Hibrit Lutiyelik.