Sosyokültürel Faktörler Olarak Müzik ve Din: Handbells Topluluğunun Örneği


Creative Commons License

Karancı S., Tonella Tüzün L. M.

11. Uluslararası Dil, Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Kongresi, Rize, Türkiye, 28 Ekim - 01 Kasım 2019, cilt.4, sa.1, ss.85-90

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 4
  • Basıldığı Şehir: Rize
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.85-90
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

El çanı geniş bir aile olan vurmalı çalgılara ait bir enstrümandır. Kilise çanı şeklinde olanı el çanı formunda tasarlanmış ve günümüzde Handbell Ensembles olarak adlandırılan topluluklarda kullanılmaktadır. İlk Handbell topluluğu 1847 yılında İngiltere’de kurulmuş, daha sonra Amerika’da ve sonrasında Avrupa ülkelerinde yaygınlaşmıştır. Bu enstrümanın, dini bir sembolden ortaya çıkması ve Avrupa kültürünün bir ürünü olarak doğması sebebiyle, günümüz de ağırlıklı olarak Handbell topluluklarının kiliselerde yaygınlaştığı görülmektedir. Bazı görüşler; handbell müziği ile yapılan ibadetlerin, daha çağdaş bir külttürünü yansıttığı, zihni ve ruhu besleyerek insanların inançlarını harekete geçirmektedir. Bu tanımlama doğrultusunda; dini bir bağlamda üretilen müzik, sosyokültürel bir bağlamda yorumlanabilir. Böylelikle müzik, süregelen sosyal yaşamın ve kültürün uyumlu bir unsuru olarak toplumsal yaşamda ki önemini korumaya devam etmektedir. Bu çalışma; Avrupa’da 17. yüzyıl’da ortaya çıkan Handbell topluluğuna dayanmakta olup; kültürün önemli bir öğesi olan din olgusunun, çalgı müziği üzerinde ki etkisini ve yüzyıllardan beri hala devam eden din-müzik etkileşimini incelemektedir.