Açıköğretim ile 40 Yıl Uygulamalar ve Araştırmalar


Creative Commons License

Erdoğdu E., Gümüş S.

Açıköğretim ile 40 Yıl Uygulamalar ve Araştırmalar, Özgür Aydın Ziya, Çekerol Kamil, Koçdar Serpil, Kayabaş İlker, Editör, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, ss.71-132, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Anadolu Üniversitesi
  • Basıldığı Şehir: Eskişehir
  • Sayfa Sayıları: ss.71-132
  • Editörler: Özgür Aydın Ziya, Çekerol Kamil, Koçdar Serpil, Kayabaş İlker, Editör
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi, 40 yılın üzerindeki Açıköğretim deneyimi ile Türkiye'nin tüm şehirlerinde ve yurt dışında da 40'ın üzerinde ülkeye eğitim hizmeti sunmaktadır. Bu süreçte öğrenci adayı, öğrenci ve mezunlara yönelik destek hizmetleri çok çeşitli şekillerde sunulmuştur. Teknolojinin değişimini de yakından takip eden Anadolu Üniversitesi, öğrenci destek hizmetlerini bu yönde çeşitlendirmiş ve dijitalleştirmiştir. Mektup ile verilen destekten, Türkiye'nin tüm şehirlerinde yüz-yüze desteğin verildiği bürolara; çağrı merkezinden yapay zeka destekli sanal asistana kadar geniş bir yelpazede bu destek hizmetleri geliştirilmiştir. Yurt dışında ise saat farkı gözetmeksizin Orta Asya'nın doğusundan Amerika'nın batısına kadar geniş bir coğrafyaya öğrenci destek hizmetleri sunulmaktadır. Bu bölümde alanyazındaki öğrenci destek hizmetlerinin tanımı ve türleri verildikten sonra, Açıköğretim Sisteminin bu kapsamda hizmet vermeye başladığı yıldan bu yana tüm destek hizmetlerinin tamamı sistematik olarak sunulmaya çalışılmıştır. Bu süreçte öğrenci sayısının 1 milyona ulaşmasında büyük rolü olan büroların ve teknolojinin kullanılmasında öncü rol oynayan Bilgisayar Destekli Eğitim birimi ve Bilgisayar Araştırma Uygulama Merkezi'nin (BAUM) katkıları öne çıkmaktadır. Açıköğretim Sisteminin kurulması ile birlikte merkezi ve kritik rol oynayan Merkez Büro Müdürlüğü ise, tüm sürecin takibi ve paydaşların koordinasyon içinde çalışmasını sağlayan birim olmuştur.

Kurumun kalitesini belirleyen temel ölçütlerden olan öğrenci destek hizmetleri, aynı zamanda öğrenci motivasyonu ve başarısı ile doğrudan ilişkilidir. Bu nedenle, destek hizmetlerinin sadece idari anlamda değil, teknik, sosyal ve akademik boyutlarda da sunulabilmesi gerekir. Özellikle kitlesel hizmet sunan kurumlarda teknolojinin etkin bir şekilde kullanımı, verimli ve ekonomik çözümlerin geliştirilmesi için gereklidir. Bunun için gerekli insan kaynağı ve alt yapının "sürdürülebilir" şekilde hazır olması büyük önem taşır.