BILIG, cilt.78, sa.78, ss.95-116, 2016 (SSCI, Scopus, TRDizin)
Makale, çocuk bakış açısıyla anlatılan roman ve öykü-
lerdeki teknik farklılıkları, çocuk bakış açısının kullanıl-
masındaki amacı ve bu kullanımın işlevselliği konularını
incelemektedir. Çocuk bakış açısını kullanan metinlerde
dil, anlamın çift katmanlı olmasına yol açar. Çocuğun
kullandığı ve algıladığı dil ile yetişkin okuyucunun kul-
landığı dil farkı, anlatıcının, yazarın ve yetişkin okurun
farklı kodlarla karşı karşıya olmaları durumunu doğurur.
Makalede Türk ve dünya edebiyatlarından çeşitli örnek-
lerle tematik ve yapısal bir ortak örüntü olduğu gösteril-
miştir. Ele alınan konular, kullanılan anlatım teknikleri,
yazarın tutumu ve buna bağlı özellikler bakımından bu
metinler ortak nitelikler taşırlar. Okurla ilişkileri bakı-
mından da bu tür metinlerin farklı bir yapısı olduğu;
toplum açısından hassas olabilecek konuların çocuk bakış
açısıyla ele alındığı gözlenmiştir. Irkçılık, sınıf ayrımcılığı,
politik ve toplumsal özgürlükler gibi konular, konunun
taraflarını en az dışlayan bir yöntem olarak çocuk bakış
açısıyla tartışmaya açılmıştır. Yazar, empati yapılması gö-
rece olarak kolay bir aktörü okuyucunun karşısına çıka-
rarak, onun önyargılarından sıyrılmasını kolaylaştırmak
ister.