Metin Dilbilimsel Yinelemeler ve Yabancı Dil Olarak Almanca Öğretimi Metin dilbilimi araştırma konusu olarak çeviri alanında, edebi metin ve metin türleri analizlerinde, anadili ve yabancı dil öğretiminde başta olmak üzere
ülkemizde çalışılmış ve çalışılmaktadır. Akademik çalışmalarda dilbilim ve metin dilbilim araştırma sonuçlarının
yabancı dil olarak Almanca öğretimi alanına katkıda bulunacağını öngörülmekle birlikte yabancı dil ol arak
Almanca öğretimi pratiğinde metin dilbilimi hak ettiği yeri alamamıştır. Metin dilbilimi konusunu ele alan teorik
çalışmalar yabancı dil öğretimi ve öğrenimi süreçlerinde amaç ve araç olarak yerini alamamasının nedeni dil bilgisi
öğretiminden dil kullanımı öğretimine bağlanılamamış olmasındandır. Yabancı dil olarak Almanca öğretiminde
metni anlarken, metni oluştururken, metni değerlendirirken metin dilbiliminden yararlanılmasına dönük çalışmalar
olsa da metin dilbilimin öğrenim programlarında ve uygulamalarındaki yeri oldukça sınırlıdır. Metnin yüzey ve
derin yapısının bütünlüğünü sağlayan metin kriterleri dil içi ve dil dışı öğeler tarafından yapılanmaktadır. Bu
çalışmada yabancı dil olarak Almanca öğreniminin amaçlarına ulaşmada metin dilbilimin sunduğu imkanlardan
yinelemelerin öğrenci yazılı ödevinde kullanılıp kullanılmadığı ele alınacaktır. Yabancı Dil Olarak Almanca
Öğrenimindeki metin oluşturma kriterlerinden bağdaşıklık durumu Klaus Brinker’in yöntemi kullanılarak öğrenci
yazılı ödevindeki göndergesel ifadeler ve yinelenmelerin bulunma durumu incelenecektir. İncelenecek yazılı
ödevde açık yinelemeler/kapalı yinelemeler ve kapalı yinelemelerin mantıksal, ontolojik, kültürel çeşitliliği ve
gramer tutarlılığı aranacaktır. Almanca yapısı gereği art gönderimlerini metin grameri açısından öğrenciye doğru
metin oluşturma desteği sunsa bile gramer bilgisini metin dilbilimi ile destekleyemeyen öğrenci metin oluşturmada
gramer tutarlılığını gerçekleştirmekten uzak kalmaktadır. Yabancı dil olarak Almanca dersinde düşüncelerini
yazıya aktaran öğrencinin anlaşılır metinler üretebilmesinde metin dilbilimin içeriğinden yararlanarak temel dil
becerilerinin desteklenmesindeki ihtiyaç, alan yazında yer alan teorik ve uygulamalı çalışmaların
ilişkilendirilmesiyle ele alınacaktır.
Anahtar Kelimeler: Metin dilbilim, yabancı dil olarak Almanca, yazma becerisi.
Metin Dilbilimsel Yinelemeler ve Yabancı Dil Olarak Almanca Öğretimi Metin dilbilimi araştırma konusu olarak çeviri alanında, edebi metin ve metin türleri analizlerinde, anadili ve yabancı dil öğretiminde başta olmak üzere
ülkemizde çalışılmış ve çalışılmaktadır. Akademik çalışmalarda dilbilim ve metin dilbilim araştırma sonuçlarının
yabancı dil olarak Almanca öğretimi alanına katkıda bulunacağını öngörülmekle birlikte yabancı dil ol arak
Almanca öğretimi pratiğinde metin dilbilimi hak ettiği yeri alamamıştır. Metin dilbilimi konusunu ele alan teorik
çalışmalar yabancı dil öğretimi ve öğrenimi süreçlerinde amaç ve araç olarak yerini alamamasının nedeni dil bilgisi
öğretiminden dil kullanımı öğretimine bağlanılamamış olmasındandır. Yabancı dil olarak Almanca öğretiminde
metni anlarken, metni oluştururken, metni değerlendirirken metin dilbiliminden yararlanılmasına dönük çalışmalar
olsa da metin dilbilimin öğrenim programlarında ve uygulamalarındaki yeri oldukça sınırlıdır. Metnin yüzey ve
derin yapısının bütünlüğünü sağlayan metin kriterleri dil içi ve dil dışı öğeler tarafından yapılanmaktadır. Bu
çalışmada yabancı dil olarak Almanca öğreniminin amaçlarına ulaşmada metin dilbilimin sunduğu imkanlardan
yinelemelerin öğrenci yazılı ödevinde kullanılıp kullanılmadığı ele alınacaktır. Yabancı Dil Olarak Almanca
Öğrenimindeki metin oluşturma kriterlerinden bağdaşıklık durumu Klaus Brinker’in yöntemi kullanılarak öğrenci
yazılı ödevindeki göndergesel ifadeler ve yinelenmelerin bulunma durumu incelenecektir. İncelenecek yazılı
ödevde açık yinelemeler/kapalı yinelemeler ve kapalı yinelemelerin mantıksal, ontolojik, kültürel çeşitliliği ve
gramer tutarlılığı aranacaktır. Almanca yapısı gereği art gönderimlerini metin grameri açısından öğrenciye doğru
metin oluşturma desteği sunsa bile gramer bilgisini metin dilbilimi ile destekleyemeyen öğrenci metin oluşturmada
gramer tutarlılığını gerçekleştirmekten uzak kalmaktadır. Yabancı dil olarak Almanca dersinde düşüncelerini
yazıya aktaran öğrencinin anlaşılır metinler üretebilmesinde metin dilbilimin içeriğinden yararlanarak temel dil
becerilerinin desteklenmesindeki ihtiyaç, alan yazında yer alan teorik ve uygulamalı çalışmaların
ilişkilendirilmesiyle ele alınacaktır.
Anahtar Kelimeler: Metin dilbilim, yabancı dil olarak Almanca, yazma becerisi.