Metin Dilbilimsel Yinelemelerin Yabancı Dil olarak Almancanın Öğrenimindeki Yeri


Creative Commons License

Ağaçsapan A.

2nd International Congress on Academic Studies in Philology (BICOASP), Balıkesir, Türkiye, 2 - 05 Eylül 2020, ss.37

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Balıkesir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.37
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Metin Dilbilimsel Yinelemeler ve Yabancı Dil Olarak Almanca Öğretimi Metin dilbilimi araştırma konusu olarak çeviri alanında, edebi metin ve metin türleri analizlerinde, anadili ve yabancı dil öğretiminde başta olmak üzere


ülkemizde çalışılmış ve çalışılmaktadır. Akademik çalışmalarda dilbilim ve metin dilbilim araştırma sonuçlarının

yabancı dil olarak Almanca öğretimi alanına katkıda bulunacağını öngörülmekle birlikte yabancı dil ol arak

Almanca öğretimi pratiğinde metin dilbilimi hak ettiği yeri alamamıştır. Metin dilbilimi konusunu ele alan teorik

çalışmalar yabancı dil öğretimi ve öğrenimi süreçlerinde amaç ve araç olarak yerini alamamasının nedeni dil bilgisi

öğretiminden dil kullanımı öğretimine bağlanılamamış olmasındandır. Yabancı dil olarak Almanca öğretiminde

metni anlarken, metni oluştururken, metni değerlendirirken metin dilbiliminden yararlanılmasına dönük çalışmalar

olsa da metin dilbilimin öğrenim programlarında ve uygulamalarındaki yeri oldukça sınırlıdır. Metnin yüzey ve

derin yapısının bütünlüğünü sağlayan metin kriterleri dil içi ve dil dışı öğeler tarafından yapılanmaktadır. Bu

çalışmada yabancı dil olarak Almanca öğreniminin amaçlarına ulaşmada metin dilbilimin sunduğu imkanlardan

yinelemelerin öğrenci yazılı ödevinde kullanılıp kullanılmadığı ele alınacaktır. Yabancı Dil Olarak Almanca

Öğrenimindeki metin oluşturma kriterlerinden bağdaşıklık durumu Klaus Brinker’in yöntemi kullanılarak öğrenci

yazılı ödevindeki göndergesel ifadeler ve yinelenmelerin bulunma durumu incelenecektir. İncelenecek yazılı

ödevde açık yinelemeler/kapalı yinelemeler ve kapalı yinelemelerin mantıksal, ontolojik, kültürel çeşitliliği ve

gramer tutarlılığı aranacaktır. Almanca yapısı gereği art gönderimlerini metin grameri açısından öğrenciye doğru

metin oluşturma desteği sunsa bile gramer bilgisini metin dilbilimi ile destekleyemeyen öğrenci metin oluşturmada

gramer tutarlılığını gerçekleştirmekten uzak kalmaktadır. Yabancı dil olarak Almanca dersinde düşüncelerini

yazıya aktaran öğrencinin anlaşılır metinler üretebilmesinde metin dilbilimin içeriğinden yararlanarak temel dil

becerilerinin desteklenmesindeki ihtiyaç, alan yazında yer alan teorik ve uygulamalı çalışmaların

ilişkilendirilmesiyle ele alınacaktır.

Anahtar Kelimeler: Metin dilbilim, yabancı dil olarak Almanca, yazma becerisi.

Metin Dilbilimsel Yinelemeler ve Yabancı Dil Olarak Almanca Öğretimi Metin dilbilimi araştırma konusu olarak çeviri alanında, edebi metin ve metin türleri analizlerinde, anadili ve yabancı dil öğretiminde başta olmak üzere


ülkemizde çalışılmış ve çalışılmaktadır. Akademik çalışmalarda dilbilim ve metin dilbilim araştırma sonuçlarının

yabancı dil olarak Almanca öğretimi alanına katkıda bulunacağını öngörülmekle birlikte yabancı dil ol arak

Almanca öğretimi pratiğinde metin dilbilimi hak ettiği yeri alamamıştır. Metin dilbilimi konusunu ele alan teorik

çalışmalar yabancı dil öğretimi ve öğrenimi süreçlerinde amaç ve araç olarak yerini alamamasının nedeni dil bilgisi

öğretiminden dil kullanımı öğretimine bağlanılamamış olmasındandır. Yabancı dil olarak Almanca öğretiminde

metni anlarken, metni oluştururken, metni değerlendirirken metin dilbiliminden yararlanılmasına dönük çalışmalar

olsa da metin dilbilimin öğrenim programlarında ve uygulamalarındaki yeri oldukça sınırlıdır. Metnin yüzey ve

derin yapısının bütünlüğünü sağlayan metin kriterleri dil içi ve dil dışı öğeler tarafından yapılanmaktadır. Bu

çalışmada yabancı dil olarak Almanca öğreniminin amaçlarına ulaşmada metin dilbilimin sunduğu imkanlardan

yinelemelerin öğrenci yazılı ödevinde kullanılıp kullanılmadığı ele alınacaktır. Yabancı Dil Olarak Almanca

Öğrenimindeki metin oluşturma kriterlerinden bağdaşıklık durumu Klaus Brinker’in yöntemi kullanılarak öğrenci

yazılı ödevindeki göndergesel ifadeler ve yinelenmelerin bulunma durumu incelenecektir. İncelenecek yazılı

ödevde açık yinelemeler/kapalı yinelemeler ve kapalı yinelemelerin mantıksal, ontolojik, kültürel çeşitliliği ve

gramer tutarlılığı aranacaktır. Almanca yapısı gereği art gönderimlerini metin grameri açısından öğrenciye doğru

metin oluşturma desteği sunsa bile gramer bilgisini metin dilbilimi ile destekleyemeyen öğrenci metin oluşturmada

gramer tutarlılığını gerçekleştirmekten uzak kalmaktadır. Yabancı dil olarak Almanca dersinde düşüncelerini

yazıya aktaran öğrencinin anlaşılır metinler üretebilmesinde metin dilbilimin içeriğinden yararlanarak temel dil

becerilerinin desteklenmesindeki ihtiyaç, alan yazında yer alan teorik ve uygulamalı çalışmaların

ilişkilendirilmesiyle ele alınacaktır.

Anahtar Kelimeler: Metin dilbilim, yabancı dil olarak Almanca, yazma becerisi.