ADAM ACADEMY JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, cilt.14, sa.2, ss.493-526, 2024 (Hakemli Dergi)
Tarih boyunca, göçe maruz kalan ülkelerde göç hareketleri nedeniyle sosyal, kültürel,
ekonomik olarak birçok değişim yaşanmıştır. Çünkü, göçmenler gittikleri ülkelerde
geçici veya kalıcı bir şekilde ikamet ederek hem kendileri dönüşürler hem de bulundukları
toplumu dönüştürürler. Türkiye, tarih boyunca göçmenler için transit bir geçiş
ülkesi olmuştur. Ancak son yıllarda, çevresindeki ülkelerde yaşanan siyasal, ekonomik
ve sosyal sorunlar nedeniyle Türkiye’ye yönelik ciddi bir göç hareketi yaşanmaktadır.
Türkiye’deki göçmenlerin bir bölümü Batılı ülkelere göç ederken diğerleri Türkiye’de
kalmaya devam etmektedir. Bu nedenle, Türkiye’de uzun bir süre yaşaması beklenen
göçmenlerin Türk toplumuna uyum sağlaması önem arz etmektedir. Bu kapsamda, bu
çalışmada Ankara’nın Mamak ilçesinde ikamet eden 9-15 yaş arası 90 Iraklı ortaokul
öğrencisinin uyum düzeylerine etki eden faktörlerin neler olduğu araştırılmıştır. Iraklı
öğrencileri temel alan bu çalışmaya yine aynı yaş grubundan ve okullardan 8 Suriyeli,
1 Katarlı ve 1 Uygur öğrenci eklenerek örneklem 100 kişiye ulaşmıştır. Bu doğrultuda,
bu öğrencilerin uyum süreçlerine dair algıları hakkında bilgi sahibi olmak için anket
çalışması uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS istatistik analiz programı kullanılarak
analiz edilip yorumlanmıştır. Yapılan analizler sonucunda; Türkçe veya yakın ana
dile sahip olma, ebeveyn eğitim düzeyi, gelinen ülke, gelir düzeyi, kardeş sayısı ve
Türkiye’de bulunma süresi gibi faktörlerin göçmen çocukların uyum düzeyine önemli
etkileri olduğu görülmüştür. Elde edilen araştırma bulguları doğrultusunda, göçmen
çocukların uyum süreçlerinin daha etkin ilerlemesi için karar alıcılara, STK’lara ve göç
alanındaki araştırmacılara politika ve stratejik hedef önerilerinde bulunulmuştur.