Demografik değişkenlerin üniversite öğrencilerinin dijital medya kullanım alışkanlıkları üzerindeki etkileri: Analitik bir çalışma


YILMAZ A., Gundogdu H. G., Karamaşa Ç., Özer M. E., önsür s. n., s.

Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sa.53, ss.331-350, 2025 (TRDizin) identifier

Özet

Dijital medyanın hızla gelişmesi gençlerin medya alışkanlıklarını dönüştürmüş, üniversite öğrencilerinin bilgi edinimini ve medya tercihlerini etkileyen faktörlerin incelenmesini gerekli kılmıştır. Lisans öğrencilerinin medya tercihlerine dair az sayıda çalışma bulunmakta olup, bu araştırma İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi (İİBF) öğrencilerine özgün bir katkı sunmayı hedeflemektedir. Bu araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinin dijital medya araçlarını kullanım sıklığının, cinsiyet, aile durumu, akademik bölüm, sınıf seviyesi ve yaş gibi faktörlerle ilişkisini incelemektir. Araştırma, bu faktörlerin öğrencilerin medya kullanım alışkanlıkları, dijital medya tercihleri ve iletişim tarzları üzerindeki etkilerini daha derinlemesine anlamayı hedeflemektedir. Araştırmada, İİBF öğrencilerinden oluşan 500 öğrenciye ulaşmak için kota örnekleme yöntemi kullanılmış ve anket verileri toplanmıştır. Öğrencilerin medya kullanım seviyelerini değerlendirmek için yaş, cinsiyet ve hanehalkı geliri gibi bağımsız değişkenler dikkate alınmıştır. Veriler SPSS yazılımı kullanılarak analiz edilmiş ve bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki ilişkileri test etmek için T-testleri ve ANOVA uygulanmıştır. Bulgular, İİBF öğrencilerinin dijital medya kullanımının cinsiyet, akademik bölüm ve sınıf seviyesine göre farklılaştığını göstermektedir. Kadın öğrencilerin dijital medyayı erkek öğrencilere göre daha aktif kullandığı, sosyal bilimler öğrencilerinin ise diğer alanlardaki öğrencilere göre daha fazla haber okuduğu bulunmuştur. Ayrıca, sınıf seviyesinin artmasıyla birlikte dijital medya kullanım sıklığının da arttığı gözlemlenmiştir.
The rapid development of digital media has transformed the media habits of young people, necessitating the examination of factors influencing university students' information acquisition and media preferences. Although there are relatively few studies focusing on the media preferences of undergraduate students, this research aims to make a unique contribution by focusing specifically on students from the Faculty of Economics and Administrative Sciences (FEAS). The primary objective of this study is to examine the relationship between the frequency of digital media usage among university students and various factors such as gender, family status, academic department, class level, and age. The study seeks to gain a deeper understanding of how these factors influence students' media usage habits, digital media preferences, and communication styles. To collect data, the study utilized a quota sampling method, targeting 500 FEAS students. Independent variables such as age, gender, and household income were considered to assess the levels of media usage. The collected data were analyzed using SPSS software, and T-tests and ANOVA were applied to examine the relationships between dependent and independent variables. The findings indicate that digital media usage among FEAS students varies significantly based on gender, academic department, and class level. Female students were found to use digital media more actively than their male counterparts, while students from social sciences departments reported reading news more frequently than students in other disciplines. Additionally, it was observed that as the class level increases, the frequency of digital media usage also rises.