Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, cilt.4, sa.1, ss.68-88, 2018 (Scopus)
Bu çalışmanın amacı liselerde görev yapan öğretmenlerin okul şiddetine uğrama
durumlarını ve şiddete uğrama durumlarının öğretmen özellikleri (cinsiyet, eğitim
düzeyi ve mesleki kıdem) ve görev yaptıkları okulların özelliklerine (tipi, türü,
yeri ve büyüklüğü) göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelemektedir. Bu çalışmada,
var olan durumu betimlemek için tarama modeli benimsenmiştir. Çalışma
evrenini 2015-2016 eğitim öğretim yılında, Niğde ili merkez ilçede yer alan 25
devlet lisesinde görev yapan 883 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma aşamasında
evrenin tamamı ulaşılabilir olduğu için örneklem alınmamıştır. Bu çalışma için
veriler McMahon vd. (2014) tarafından Amerika’da öğretmenlere yönelik şiddeti
taramak için gerçekleştirilen bir çalışmada kullanılan anketin bir bölümü temel
alınarak geliştirilen bir anket aracılığıyla toplanmıştır. Çalışmanın bulguları önce
betimsel olarak incelenmiş ve katılımcıların %20,9’unun en az bir defa şiddete
uğradığını ve evrende toplam 236 şiddet olayının yaşandığı bulunmuştur.
Katılımcıların şiddete uğrama durumlarının öğretmen ve okul özelliklerine göre
farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için parametrik olmayan testlerden, tek
örneklem kay-kare testi yapılmıştır. Öğretmenlerin şiddete uğrama durumlarının
öğretmen özelliklerine (cinsiyet, eğitim düzeyi, mesleki kıdem) göre istatistiksel
olarak anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı, fakat okul türü ve okul büyüklüğüne
göre istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılaştığı belirlenmiştir.