ARTFACTOR / 4. Uluslararası Sanat ve Tasarım Sempozyumu, Muğla, Türkiye, 7 - 08 Kasım 2025, ss.85-86, (Özet Bildiri)
20. yüzyılın başlarında sesin
salt işitsel bir unsur olmanın ötesinde kavramsal bir tasarım malzemesi olarak
görülmeye başlanması; müzik, sanat ve enstrüman yapımı alanlarında köklü bir
paradigma değişimini başlatır. Bu değişime rağmen, günümüz enstrüman yapım
pratikleri büyük ölçüde konvansiyonel ve geleneksel üretim kalıpları içinde
varlığını sürdürür.
Çağdaş enstrüman tasarımında
kavramsal sanatın düşünsel yöntemlerinden yararlanarak yeni bir yaklaşım
sunmayı amaçlayan bu çalışma, “Geleneksel enstrüman yapım süreçlerinde giderek
tekrarlayan ve tıkanan tasarım-üretim anlayışları, kavramsal sanat ve tasarım
temelli bir düşünme biçimiyle yeniden dönüştürülerek yaratıcı bir üretim
alanına evrilebilir mi?” sorusuna odaklanır.
Bu bağlamda çalışma, “Kavramsal
Enstrüman Tasarımı” kavramını tanımlayarak sesin düşünsel, estetik ve işlevsel
boyutları üzerinden alternatif bir tasarım anlayışı geliştirmeyi
amaçlamaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden faydalanan bu çalışma; sound
art, sound sculpture ve deneysel müzik alanlarındaki başat üretimler
üzerinden biçimsel ve kavramsal perspektifte karşılaştırmalı olarak irdelenmiş,
genel olarak elde edilen bulgular ise 21. yüzyıl üretim yöntemlerine koşut,
kavramsal sanat odaklı tasarım süreçlerinin enstrüman tasarımı ve yapımı
alanlarında yaratıcılığı artırdığını ve sesin düşünsel bir ifade aracına
dönüştüğünü göstermektedir.
Sonuç olarak, bu yaklaşımla
enstrüman tasarımı ve yapımı alanları salt teknik bir üretim alanı olmaktan
çıkarak disiplinlerarası bir sanat ve tasarım pratiğine dönüşmektedir. Çalışma,
özellikle akademik enstrüman yapımı alanlarında kavramsal sanat temelli bir
bakış açısı geliştirerek enstrüman tasarımına yenilikçi, eleştirel ve çağdaş
bir yön kazandırmayı hedeflemektedir.
Anahtar Kelimeler:
enstrüman tasarımı, enstrüman yapım, kavramsal sanat, sound art, sound
sculpture