Medyada Yapım, Aydın Ziya Özgür, Editör, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, ss.221-252, 2021
Sürekli gelişen teknolojiler sadece bilgiye ulaşma yollarımızı değil; iletişim kurma biçimlerimizi, yaşam pratiklerimizi ve tüketim alışkanlıklarımızı da dönüştürüyor. Birkaç yıl öncesine dek hayali dahi mümkün olmayan iletişim yolları dijital teknoloji aracılığıyla artık insan yaşamının ayrılmaz bir parçası hâline geldi. Üstelik bu sadece teknoloji meraklılarının öncülüğünü yaptığı bir alan olmaktan çıktı, tüm insanların gündelik ve iş hayatına nüfuz etti. Sosyal medya, görüntülü görüşmeler, oyunlar ve çevrimiçi alışveriş gibi pek çok aktivite, bireylerin -pazarlama jargonuyla müşterilerin yaşam alışkanlıklarını geri dönülmez bir biçimde dijital dünyaya taşıdı. Dünya çapında 4,66 milyar insanı birbirine bağlayan internet (Statista, 2021a), modern bilgi toplumunun temel direğidir. İnternet üzerinden her geçen gün daha çok insanın, daha zengin içeriğe, daha hızlı ulaşması halkla ilişkiler ve reklamcılık bağlamında dijital içerik tasarımı, yapımı ve yayını, dahası bunda uzmanlaşmanın önemini daha da perçinledi. Hemen hemen tüm sektörlerde işletmeler, dijital medyaya ayırdığı bütçeleri arttırmaya başladı. Dolayısıyla kısa ve uzun vadede, bu bütçeleri yönetecek nitelikli uzman ihtiyacı, halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında kendini daha çok hissettirecek gibi görünüyor. Bu bölümde sizinle, dijital medyanın yapım süreci ve teknolojisi boyutunu keşfe çıkacağız. Devam eden sayfalarda öncelikle her şeyin nasıl başladığını, bugünkü hâline nasıl geldiğini ve gelecekte bizi nelerin beklediğini inceleyeceğiz. Ardından kurumların dijital dünyadaki vitrini olan web sitelerinin tasarım ve geliştirme süreçlerine odaklanacağız. Sonrasında rotamızı, dijital pazarlamanın başarısını doğrudan etkileme gücüne sahip olan halkla ilişkiler ve reklam içeriklerine çevireceğiz. Videoların, sosyal medya görsellerinin, podcastlerin ve oyunların halkla ilişkiler reklam amacıyla nasıl tasarlanması gerektiğini inceleyeceğiz. Son olarak da dijital halkla ilişkiler ve reklam uygulamalarının ölçümlenmesinde kullanılan teknikleri ve araçları mercek altına alacağız.
Constantly developing technologies are transforming not only the ways we access information, but also the ways we communicate, our life practices and consumption habits. Communication methods that were unimaginable even a few years ago have become an integral part of human life through digital technology. Moreover, this is no longer a field pioneered only by technology enthusiasts, but has permeated the daily and business lives of all people. Many activities such as social media, video calls, games and online shopping have irrevocably moved the living habits of individuals - customers in marketing jargon - into the digital world. Connecting 4.66 billion people worldwide (Statista, 2021a), the internet is the pillar of the modern information society. The fact that more and more people are accessing richer content faster over the internet has further reinforced the importance of digital content design, production and publication, and moreover, the importance of specialising in it in the context of public relations and advertising. In almost all sectors, businesses have started to increase the budgets allocated to digital media. Therefore, in the short and long term, the need for qualified experts to manage these budgets seems to make itself felt more in the field of public relations and advertising. In this section, we will explore the production process and technology dimension of digital media. In the following pages, we will first examine how it all started, how it has become what it is today and what awaits us in the future. Then we will focus on the design and development processes of websites, which are the showcase of organisations in the digital world. Then we will turn our route to public relations and advertising content, which has the power to directly affect the success of digital marketing. We will examine how videos, social media images, podcasts and games should be designed for public relations and advertising purposes. Finally, we will examine the techniques and tools used in the measurement of digital public relations and advertising practices.