Açık ve Uzaktan Öğrenmede Özel Gereksinimli Öğrenenlere Yönelik Destek Hizmetleri: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi Örneği


Creative Commons License

Koçdar S., Erdoğdu E., Uçar H.

International Conference on Educational Technology and Online Learning-ICETOL 2023, Balıkesir, Türkiye, 20 Haziran 2023, sa.175, ss.204

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Balıkesir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.204
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Açık ve uzaktan öğrenme, özel gereksinimli öğrenenlerin daha esnek ve erişilebilir eğitim fırsatlarına ulaşmalarını sağlamaktadır. Ancak, özel gereksinimli öğrenenler açık ve uzaktan öğrenmede pek çok fırsattan yararlanırken, aynı zamanda pek çok zorlukla da karşılaşmaktadır. İlgili alanyazında özel gereksinimli öğrenenlerin öğrenme ortamlarına erişim sorunları, yardım alma eksikliği, yardımcı bir kişiyle bağlantı kuramama, motivasyon düşüklüğü, ders başarısızlığı korkusu, düşük benlik algısı gibi çeşitli nedenlerle başarısızlık ve/veya öğrenimi bırakma riski altında oldukları belirtilmektedir. Bu açıdan, açık ve uzaktan öğrenmede destek sistemleri, özel gereksinimli öğrenenlerin başarısında önemli bir role sahiptir. Mevcut alanyazın gözden geçirildiğinde, öğrenen başarısının artırılması, kapsayıcı uygulamaların gerçekleştirilmesi ve yeni girişimlerin hayata geçirilmesi için özel gereksinimli öğrenenlerle ilgili daha fazla çalışmaya ihtiyaç olduğu tespit edilmiştir. Bu kapsamda, bu çalışmanın amacı dünyada açık ve uzaktan öğrenme hizmeti veren mega üniversiteler arasındaki Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi’nde özel gereksinimli öğrenenlerin profillerini incelemek ve öğrenenlere yönelik verilen destek hizmetlerini alanyazın çerçevesinde tartışmaktır. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi’nde 2022-2023 Bahar döneminde çeşitli engel gruplarında 25.777 aktif ve 11.573 pasif özel gereksinimli öğrenen bulunmaktadır. Çalışmanın özel gereksinimli öğrenenlerin başarılı olmaları için ihtiyaçlarının belirlenmesine ve öğrenenlere sunulan destek hizmetlerinin çeşitlendirilerek kalitesinin artırılmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.