INTERNATIONAL EDUCATION CONGRESS, Antalya, Türkiye, 17 - 19 Kasım 2022, ss.239-248
Bu çalışmada, TÜBİTAK 4005 çağrı metninde vurgulanan yenilikçi uygulamalara örnek olabilecek özellikte olan harmanlanmış mesleki eğitim kullanılarak, sınıf öğretmenlerin dijital yeterlilikleri, senkron ve asenkron öğretim becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmiştir. Bu bağlamda proje sürecinde; dijital okuryazarlık, dijital güvenlik, dijital ortamlarda etik, çevrim içi istismar ve siber zorbalık, uzaktan eğitimde STEAM, senkron ve asenkron ders tasarımı ve yürütülmesi, uzaktan eğitimde dijital oyun ve içerik hazırlama, öğrenme aracı olarak infografik tasarımı ve uzaktan eğitimde ölçme-değerlendirme yöntem ve teknikleri konularında yedi gün boyunca uygulamalı eğitimler verilmiştir. Bu bildiride ise verilen eğitim sürecinin sonunda katılımcıların görüşleri ışığında projenin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Yapılan araştırmada, tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama araçları olarak anket ve görüş formları kullanılmıştır. Projede, Eskişehir Odunpazarı ilçesi ilkokullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinden 30 öğretmen seçimi yapılmıştır. Proje 1-2 Eylül 2022 ve 5-9 Eylül 2022 tarihlerinde yedi günde tamamlanmıştır. Proje başlangıcında ve sonunda ölçme aracı öntest ve sontest uygulanmıştır. Projede yapılan nicel analizin ardından t-testi sonuçları incelendiğinde; öğretmenlerin dijital yeterlik düzeyleri ve tüm alt boyutlarda (güvenlik, veri okuryazarlığı, problem çözme, dijital içerik üretimi, iletişim ve işbirliği, etik) son-test lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Yapılan nitel analiz sonucunda katılımcıların görüşleri değerlendirildiğinde; “Uzaktan eğitimi kullanma istekliliği”, “uzaktan eğitim araçlarını tanıma ve kullanma”, “öğrenilenleri paylaşma”, “bakış açısının değişmesi” ve “genel fayda ve farkındalık” temalarında önemli kazanımlar elde ettikleri ve olumlu bir tutum geliştirdikleri anlaşılmıştır. Daha fazla öğretmenin katılacağı projeler yürütülmesi, eğitimlerin uygulama ağırlıklı olması, eğitimlerin oyunlaştırma yoluyla sunulması, sınıf ve kazanım odaklı olması, işbirliğine ve grup çalışmalarına önem verilmesi, öğretmenlere destek verecek platformların oluşturulması önerilebilir.