Akışkan Gazetecilik: Belirsiz Dijital Medya Ekonomisinde Profesyonel Foto Muhabirliği Kimliğinin Dönüşümü


Creative Commons License

Onursoy S., Adıyaman F.

JOURNAL OF ERCIYES COMMUNICATION, cilt.9, sa.2, ss.865-886, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 9 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.17680/erciyesiletisim.1085178
  • Dergi Adı: JOURNAL OF ERCIYES COMMUNICATION
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Education Source, Directory of Open Access Journals, ERIHPlus, TR DİZİN (ULAKBİM), Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.865-886
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada Zygmunt Bauman’ın akışkan modernite yaklaşımı çerçevesinde foto muhabirliği kimliğinin dönüşümü incelenmiştir. Sürekli “değişimin” ve “belirsizliğin” baskın olduğu akışkan modernite, gazetecilik kurumunu derin bir biçimde etkilemektedir. Çalışmada, Mark Deuze’un Bauman’ın akışkan modernite yaklaşımından uyarladığı “akışkan gazetecilik” kavramı “akışkan foto muhabirliği” olarak kavramsallaştırılmıştır. Çalışmada, gazeteciliğin belirsizlikle tanışmasına neden olan güçler incelenmektedir. Çalışmada, yeni medyaya geçişle birlikte geleneksel iş modelinin çöküşünün, foto muhabirliği emeğini nasıl etkilediği ele alınmaktadır. Aynı zamanda çalışmada, iş yaşamının bireyselleşmesinin yansıması olarak serbest çalışma modelinin foto muhabirliği kimliğini nasıl etkilediği incelenmektedir. Bununla birlikte, çalışmada “akışkan foto muhabirliği kimliği” teknolojik yöndeşme ekseninde ele alınmıştır. Nitel araştırma desenlerinden olgu bilimin kullanıldığı çalışmada, geleneksel medyadan dijital medyaya geçişle birlikte, foto muhabirliği kimliğinin köklü bir dönüşümden geçtiği sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, dijitalleşmenin ekonomik sonuçları foto muhabirliği emeğinin dışsallaştırılmasına neden olmuştur. Serbest çalışma modeli, preker çalışma modelinin bir parçası olarak foto muhabirliği emeğinin bireyselleşmesine neden olmaktadır. Bununla birlikte, teknolojik yöndeşmenin çalışma pratiklerini köklü bir biçimde değiştirmesi, profesyonel kimliği oluşturan sınırların silikleşmesine neden olmuştur. Sonuç olarak foto muhabirliği kimliği, müphemleşmektedir.