İşletme Bilgi Sistemleri, Necdet Sağlam,Özlem Oktal, Editör, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, ss.95-117, 2020
İnsan yaşamı farklı dönemlerde köklü değişimlere sahne olmuştur. 21. yüzyıl ile birlikte, verinin ve ona bağlı bilginin şekillendirdiği yeni bir küresel değişim de söz konusudur: Bilgi ve iletişim teknolojilerinin hayatın ayrılmaz bir parçası hâline gelmesi, sosyal ağlarla birlikte bireylerin elde ettiği iletişim gücü, internette doğan sanal dünyalar ve son kullanıcı bazında teknolojiye erişim olanaklarının artması ilk bakışta dikkati çeken dönüşümlere örnek olarak verilebilir. Özellikle, bilgi teknolojilerinde yaşanan gelişmelerin yön verdiği bu dönüşümün izleri bireysel, sosyal ve kurumsal her türlü alanda sürülebilmektedir. Bilgi ve iletişim teknolojilerinin ulaştığı kullanım kolaylığı ve yaygınlık, insan yaşamının dinamiklerini dönüştürmeye devam etmektedir. Özellikle bilgisayar sistemleri aracılığıyla internet üzerinden oluşturulan dijital yaşamlar, her geçen gün insanlığın gerçeklik algısını yeniden tanımlamaktadır. Bugün artık, bireysel ya da kurumsal aktivitelerimizin tamamına yakını, gerçeklik ile sanallığın kesişiminde dijital bir dünyaya atıf yapmaktadır. Bilgi çağının en geniş hareket alanı olan internetin kullanımına paralel olarak gelişen bilgi teknolojileri ve mobil cihazlar, dijital verinin üretim ve paylaşım hızını saniyenin binde biri ile ifade edilen rakamlara çekerek yeni bir dijital yaşam kültürünün gelişmesine olanak sağlamıştır. Artık merak edilen bir bilgi, anında bir arama motoru aracılığıyla internette rahatlıkla araştırılabilmekte; turistik bir gezi esnasında çekilen bir özçekim, tek tuşla sosyal ağlar üzerinden paylaşılabilmekte ve dünya gündemini belirleyen haberler anlık olarak takip edilebilmektedir. Güncel verilere göre (Internet Live Stats, 2020) sadece bir günde; 190 milyardan fazla e-posta gönderilmekte, 5 milyarın üzerinde Google araması yapılmakta, 500 milyondan fazla tweet atılmakta, 62 milyondan fazla resim Instagram’a yüklenmekte ve 5 milyardan fazla YouTube videosu izlenmektedir. Bu denli inanılmaz boyutlarda veri yığınlarının işlenerek, anlamlı bilgilerin ve öngörülerin ortaya çıkarılmasının gerekliliği, veri yönetiminin ve analizinin önemini her geçen gün daha da artırmaktadır. Kitabımızın bu bölümünde veri yönetimi ve iş zekâsı uygulamalarına odaklanarak işletmeler özelinde bilgi ve öngörü geliştirmek için ihtiyacınız olan kavramları, teknikleri ve araçları keşfedeceksiniz.
Human life has witnessed radical changes in different periods. With the 21st century, there is a new global change shaped by data and related information: Information and communication technologies becoming an integral part of life, the communication power gained by individuals with social networks, virtual worlds born on the Internet and the increase in the possibilities of access to technology on the basis of end users can be given as examples of transformations that attract attention at first glance. In particular, the traces of this transformation, which is guided by the developments in information technologies, can be traced in all kinds of individual, social and institutional areas. The ease of use and prevalence of information and communication technologies continue to transform the dynamics of human life. Especially the digital lives created over the internet through computer systems redefine the perception of reality of humanity day by day. Today, almost all of our individual or corporate activities refer to a digital world at the intersection of reality and virtuality. Information technologies and mobile devices, which have developed in parallel with the use of the internet, which is the widest movement area of the information age, have enabled the development of a new digital life culture by reducing the production and sharing speed of digital data to numbers expressed in thousandths of a second. Nowadays, a curious information can be easily searched on the internet through a search engine; a selfie taken during a touristic trip can be shared on social networks with a single click and the news that determines the world agenda can be followed instantly. According to current data (Internet Live Stats, 2020), more than 190 billion e-mails are sent, more than 5 billion Google searches are made, more than 500 million tweets are sent, more than 62 million pictures are uploaded to Instagram and more than 5 billion YouTube videos are watched in just one day. The necessity to process such incredible amounts of data and to reveal meaningful information and insights increases the importance of data management and analysis day by day. In this section of our book, you will discover the concepts, techniques and tools you need to develop business-specific knowledge and insights by focusing on data management and business intelligence applications.