Alanlar Arasında Benzerlik mi Farklılık mı? Türkiye'deki Hayır Pazarları Örneği


Creative Commons License

KOCAMAN R., ERDOĞAN B. Z.

Yönetim ve Organizasyon Araştırmaları Dergisi (Online), cilt.9, sa.1, ss.1-40, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Yeni Kurumsal Kuram, örgütsel alanlar içerisinde homojenlik, arasında ise heterojenlik olduğunu varsayar. Bununla birlikte, kurumsal çalışan akademisyenler alan içi karşılaştırmalara, örgütsel alanlar arasında yaptıklarından daha fazla öncelik vermektedirler. Ayrıca, bu karşılaştırmalar mübadele alanları arasında veya mübadele alanları ile mesele alanları arasında yapılmıştır. Bu çalışmada, ilgili teori ve önceki araştırma bulgularından türetilen, yerleşik halde olan 13 kurumsal altyapı unsuru temelinde, arayer mesele alanları olarak tanımlanan hayır pazarlarını karşılaştırdık. Kâr amacı gütmeyen 10 kuruluştan 44 deneyimli pazar organizatörü ile derinlemesine görüşmeler yaptık. Ayrıca, 7 ila 10 gün arasında süren her bir pazarda saha notları tutarak dört günlük katılımcı gözlem gerçekleştirdik. Elde edilen veriler, tümdengelim yaklaşımını benimseyen yönlendirilmiş içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Yeni Kurumsal Kuram'ın temel önermesinin aksine, örgütsel alanların tıpkı örgütler gibi birbirleriyle izomorfik olabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonucun, teorinin temel varsayımlarına yeni bir bakış açısı sunması beklenmektedir.
Neo-Institutional Theory assumes that there is homogeneity within and heterogeneity between organizational fields. However, institutional scholars prioritize in-field comparisons more than they do across organizational fields. Moreover, these comparisons have been made between exchange fields, or between exchange fields and issue fields. In this study, we compared charity markets described as interstitial issue fields based on 13 institutional infrastructure elements embedded within them, derived from the relevant theory and prior research findings. We conducted 44 in-depth interviews with experienced charity market organizers from 10 nonprofit organizations. Furthermore, four days of participant observation were conducted with field notes in each market lasted between 7-10 days. Data were analyzed with a directed content analysis technique adopting a deductive approach. Contrary to the basic premise of the Neo-Institutional Theory, we concluded that organizational fields could be isomorphic, just like organizations. This result is expected to present a new perspective on the theory’s basic assumptions.