Türkiye Çevre Eğitimi ve İklim Değişikliği (ÇEİD) Ders Kitabında Küresel Sorunlar ve Çözüm Önerileri


Dere İ., Ateş Y., Hatipoğlu C., Kıral N. Z.

MENTIS journal of education research , vol.1, no.1, pp.29-42, 2025 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Çevre Eğitimi ve İklim Değişikliği ders kitabında yer alan küresel sorunlar ve

çözüm önerilerini belirlemektir. Doküman inceleme yönteminin kullanıldığı bu araştırmanın veri

kaynağını, 2022 yılından itibaren okutulmaya başlanan “Çevre Eğitimi ve İklim Değişikliği” dersi kitabı

oluşturmaktadır. Bu ders kitabından elde edilen veriler içerik analiziyle değerlendirilmiştir. Çalışmanın

sonucunda, çevre eğitimi ve iklim değişikliği ders kitabında; küresel ısınma ve iklim değişikliği, afetler,

çevre kirliliği, su, israf, salgın hastalıklar, göç, açlık, enerji, savaş, yoksulluk ve çölleşmeye bağlı sorunlara

yer verildiği tespit edilmiştir. Bu sorunlar içerisinde ise küresel ısınma ve iklim değişikliği, afetler ve

çevre kirliliği ile ilgili sorunlara dair içerik ve görsellere daha fazla yer verilirken; diğer sorunlara ait

içerik ve görsellere daha az yer verildiği görülmüştür. Ayrıca değinilen küresel sorunlar içerisinde çevre

kirliliği, küresel ısınma ve iklim değişikliği ve afetler ile ilgili sorunlara yönelik çözüm önerilerine içerik

ve görsellerle daha fazla değinilirken; israf, salgın hastalıklar, göç, çölleşme, enerji, su ve açlığa bağlı

sorunların çözümüne yönelik içerik ve görsellere daha az yer verildiği; savaş ve yoksulluğa bağlı

sorunların çözümüne yönelik olarak ise herhangi bir içerik ve görsele yer verilmediği tespit edilmiştir.

Keywords: Çevre Eğitimi, İklim Değişikliği Eğitimi, Ders Kitabı, Küresel Sorunlar, Çözüm Önerileri