Yeni Türkiye Sinemasında Prekarite ve Aile: Neoliberal Dönüşümün Sosyo-Ekonomik Yansımaları


Serdaroğlu F.

24. Türkiye Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler Konferansı, İstanbul, Turkey, 8 - 10 May 2025, pp.9, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: İstanbul
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.9
  • Anadolu University Affiliated: Yes

Abstract

Bu çalışma, özellikle sosyo-ekonomik istikrarsızlık ve neoliberal politikaların aile yapıları üzerindeki etkilerine

odaklanarak, Toz Bezi (2015), Babamın Kanatları (2016) ve Saf (2018) filmleri üzerinden Yeni Türkiye

Sineması’nda prekarite (güvencesizlik) kavramının nasıl ele alındığını araştırmaktadır. Özellikle 1980 sonrası

yaşanan toplumsal dönüşümlerle birlikte, Türk sinemasında aile temsilleri idealize edilmiş tasvirlerden,

çatışmalar, baskılar ve kırılganlıkları ele alan eleştirel bir yaklaşıma doğru geçmiştir. Modernleşme, ekonomik

krizler, küreselleşme ve neoliberal politikalar, Yeni Türkiye Sineması’nda aile yaşamının temsilini yeniden

şekillendiren önemli bir dönüşüm sürecini ifade etmektedir. Bu filmlerde, yabancılaşma, aidiyetsizlik, iletişim

kopuklukları, toplumsal cinsiyet rolleri ve sosyo-ekonomik eşitsizlikler gibi temalar aile içindeki karmaşık

dinamikleri ön plana çıkarmıştır. Ekonomik güvensizlik, iş istikrarsızlığı ve sosyal güvenlik ağlarının

zayıflamasıyla belirginleşen prekarite, politik olarak tetiklenen bir kırılganlık durumu olarak bu dinamikleri

anlamakta önemli bir bakış açısı sunmaktadır. Yeni Türkiye Sineması, prekaritenin kişiler arası dinamikler ile

sosyoekonomik ve kültürel çatışmalarla olan ilişkisini eleştirel bir bakış açısıyla ele alarak, neoliberalizmin

toplumsal sonuçlarını ve aile yaşamındaki dönüşümünü ortaya koymaktadır. Bu döneme ait filmlerde, düşük

ücretler, kayıt dışı çalışma ve güvencesiz çalışma koşullarına maruz kalan bireylerin hikayelerine ve ailenin

geleneksel olarak istikrar ve destek kaynağı olma rolünün zayıflamasına yer verildiği görülmektedir. Pierre

Bourdieu (1998) ve Judith Butler’ın (2004) prekarite hakkındaki çalışmalarından faydalanarak yapılan bu

araştırma, prekarite kavramını neoliberalizm, toplumsal eşitsizlik ve varoluşsal kırılganlık çerçevesinde ele

almaktadır. Bu çalışma, prekariteyi neoliberal politikaların sonucu olarak tahakkümü pekiştiren ve sosyal olarak

inşa edilmiş bir olgu olarak değerlendirmekte; Yeni Türkiye Sineması’nda prekarite ve aile ilişkilerini inceleyerek,

seçilen filmlerde neoliberalizmin aile yapıları üzerindeki etkisini, emek, eşitsizlik ve toplumsal değişimle ilgili

söylemleri ve prekaritenin görsel sunumunu araştırmaktadır. Çalışma sonucunda elde edilen bulgular, neoliberal

politikaların prekariteyi derinden şekillendirerek Türk sinemasında aile yaşamının ele alınış biçimini önemli

ölçüde dönüştürdüğünü göstermektedir. Aile, kutsal bir kurum olmaktan ziyade, toplumsal değişimlerin ve

DAY 2

neoliberal düzenin belirsizliklerinden etkilenen bir yapıya dönüşmektedir. Bu çalışma, Yeni Türkiye Sineması’nda

prekarite ve aile ilişkisini sosyo-politik ve ekonomik bir perspektiften ele alarak, daha geniş toplumsal etkenler

üzerine bir tartışma zemini ortaya koymaya çalışmaktadır.