8. ULUSAL ÜSTÜN YETENEKLİLERİN EĞİTİMİ KONGRESİ, Ankara, Turkey, 2 - 04 November 2023, (Unpublished)
ÜSTÜN
ZEKÂLI ÖĞRENCİLERİN SOSYOBİLİMSEL KONULARA YÖNELİK ETİK VE AHLAKİ
YAKLAŞIMLARININ İNCELENMESİ
Gözde
YILMAZ
Sosyobilimsel konular; nükleer enerji, iklim
değişikliği, genetiği değiştirilmiş organizmalar, termik santraller, kök hücre
teknolojileri gibi bilimi ve toplumu ilgilendiren, içinde ahlaki ve etik
ikilemler barındıran tartışmalı konuları kapsamaktadır. Bu noktada bir bilim
insanı için bilimsel karar verme sürecinde bilgiyi analiz etme, değerlendirme,
eleştirel düşünme ve informal muhakeme gibi becerilerin yanı sıra ahlaki ve
etik problemlerle hassasiyetle başa çıkabilme becerisi de son derece önem
kazanmaktadır. Sosyobilimsel konuların popülerleşmeye başladığı günümüzde
toplumlar kendilerini uluslararası platformlarda en iyi temsil edebilecek
bireylere ihtiyaç duyarken üstün zekâlı öğrenciler geleceğin potansiyel bilim
insanları veya liderleri olarak karşımıza çıkmaktadır. Dolayısıyla üstün
yeteneğin ahlaki ve etik boyutlarına geçmişte olduğundan çok daha fazla ihtiyaç
duyulmaktadır. Öte yandan üstün zekâlı öğrencilerde erken gelişen bilişsel
beceriler ahlaki gelişim aşamalarını ve etik ikilemlere karşı bakış açılarını
önemli ölçüde etkileyebilmektedir. Bu noktadan hareketle yapılan çalışmada 21.
yüzyılın ayrılmaz bir parçası olan sosyobilimsel konulara yönelik üstün zekâlı
öğrencilerin ahlaki ve etik yaklaşımlarını konu alan araştırmaların incelenmesi
ve üstün zekâlı öğrencilerin sahip oldukları profillerin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Google Akademik, ERIC, Elsevier Science
Direct, EBSCOHost, SAGE ve Springer Link, veritabanları taranmış ve ölçütleri
karşılayan 12 makaleye ulaşılmıştır. Araştırmaya dahil edilen makalelerin
seçiminde hakemli bir dergide yayımlanmış olması, üstün zekâlı öğrencileri
kapsaması, araştıma makalesi olması ve sosyobilimsel konuları ahlaki ve etik
boyutlarıyla ele alması özellikleri dikkate alınmıştır. Ulaşılan makaleler
“katılımcı özellikleri”, “amaç”, “yöntem” ve “bulgular” kategorilerine göre
incelenmiştir. Buna göre yapılan çalışmaların çoğunlukla lise düzeyindeki
öğrencilerle yürütüldüğü, sosyobilimsel konulara yönelik ahlaki ve etik yaklaşımların
konuya bağlı değişebildiği, en fazla insan için en çok yararın söz konusu olduğu
durumlarda kuralların esnetilebildiği, bireysel veya günlük yaşam
problemlerinde ise deontolojik bir yaklaşımın benimsenebildiği, cinsiyet ve kültüre bağlı olarak etik
davranışların ve ahlaki duyarlılığın farklılık gösterebildiği, etik davranışın
farkında olma ve bu davranışı sergileme arasında farklılıklar
gözlemlenebildiği, sahip olunan ahlaki gelişim düzeyinin eğitimle geliştirilebildiği
ve yapılan çalışmaların genellikle Finlandiya, Japonya, Kore gibi fen
okuryazarlığının yüksek olduğu ülkelerde yürütüldüğü yönünde sonuçlara
ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Sosyobilimsel konular, Üstün zekâlı
öğrenciler, Etik ve ahlaki yaklaşım