I. ULUSLARARASI ARDAHAN ANADOLU SERAMİKLERİ SEMPOZYUMU , Ardahan, Turkey, 9 - 15 October 2023, vol.1, no.1, pp.6
Neolitik çağdan günümüze seramik sanatı pek çok yeniliğe evrilmiştir. Çömlekçiler, seramik ustaları ve sanatçıları, yüzyıllar boyunca bu değişimin ve gelişimin önderleri olmuşlardır. Seramik sanatında dekor ve form açısından pek çok yenilik günümüz seramik sanatında halen yaşamakta ve kullanmaktadır. Bu seramik üretim tekniklerinden bir tanesi renkli çamur tekniğidir. İngilizce karşılığı “Agateware” olan, doğadaki renklerin, özellikle “Agat” taşının taklidi olarak ilk örneklerini gördüğümüz renkli çamur tekniği günümüz seramik sanatçıları tarafından kullanılmaktadır. Renkli Çamur tekniğinde şekillendirme yöntemine bağlı olarak, renkli çamur tabakaları, seramik yüzeyinde ayrı ayrı görülebilmektedir. Seramik sanatçısının bazen kontrollü bazen de rastlantısal bir şekilde kullandığı bir yöntem, seramik eserin görsel değerine katkı sağlamaktadır. Seramik sanatçısı ve akademisyen Çiğdem Önder ER Anadolu Üniversitesi engelliler entegre Yüksekokulu seramik ana sanat dalında öğretim görevlisi olarak çalışmaktadır. Sanat tarihinde doktorası olan sanatçı yaklaşık 20 yıldır renkli Çamur tekniği ile seramik eserler üretmektedir. “Seramik Sanatında Mermer Tekniği” adlı yüksek lisans tezini yine çalışmalarında renkli çamur uygulamaları izlenebilen, Dr. Öğr. Üyesi Oya Uzuner ile 2004 yılında tamamlamıştır. Bu çalışmanın giriş kısmında renkli çamur tekniğinin kısa tarihçesi ve Çiğdem Önder Er’in yüksek lisans tezinde yer alan uygulamalarına yer verilecektir. Sanatçının yaklaşık 20 yıl boyunca üretmiş olduğu eserlerinden seçilmiş örnekler kronolojik olarak üç ana grupta incelenecektir. Birinci grupta yer alan eserler genellikle Çanak ve küresel formlardır. İkinci grupta yer alan eserler doğal taş formuna gönderme yapan, porselen eserlerdir. Sanatçının son dönem eserleri organik formlar olup yine renkli Çamur tekniği ile üretilmişlerdir.