10.Uluslararası EMI Girişimcilik ve Sosyal Bilimler Kongresi / 10th International Entrepreneurship Social Sciences Congress (Valahia University), Bucuresti, Romania, 10 - 13 September 2024
As a legal discipline
that can be considered relatively new both in the World and in Turkey, consumer
law is closely related to a large number of areas of law, especially Civil law
and Law of Obligations, with the developing technology every day and the
applications and systems that are integrated into it. Essentially, it decrees
an issue in the contracts in which the weak party is protected within a legal
relationship. As a result of mass production that developed after the Industrial
Revolution, with the increase in the variety and quantity of products offered
to the market, it is observed that consumption is whipped up, especially by
advertising campaigns, advertising, marketing, and various sales techniques for
consumers in markets that are heated up by the competition of enterprises that
are stronger in an economic sense and are in a producer position due to this. In
this environment, the consumer, as the weak side in these relations, needs several
legal protection arguments. Since the 19th century, with the concept of
consumer gaining importance, legal regulations for the protection of consumers
have been on the agenda at the beginning of the 20th century, and this
development is increasingly important today and moving towards a meeting on a
uniform basis within the European Union. In our study, the importance of
consumer protection, the related global development pyramid and the legal
protection and scope of consumer protection in Turkish law will be discussed.
Hem Dünyada hem de
Türkiye’de nispeten yeni sayılabilecek bir hukuk disiplini olarak Tüketici
hukuku, her geçen gün gelişen teknoloji ve buna entegre edilen uygulamalar ve
sistemlerle, en başta Medeni hukuk ve Borçlar hukuku olmak üzere çok sayıda
hukuk alanı ile yakın ilişki içindedir. Esas olarak, bir hukuki ilişki
içerisinde, zayıf tarafın korunduğu sözleşmeler arasında yer alan bir hususu
düzenlemektedir. Sanayi devrimi akabinde gelişen seri üretim neticesi, piyasaya
sunulan ürünlerde oluşan çeşitlilik ve nicelik artışı ile buna bağlı olarak
ekonomik anlamda daha güçlü ve üretici pozisyonunda yer alan işletmelerin
rekabetiyle kızışan piyasalarda, tüketicilere yönelik olarak özellikle reklam
kampanyaları, ilan, pazarlama ve çeşitli satış teknikleri ile tüketimin
kamçılandığı gözlemlenmektedir. Bu ortamda, tüketicinin, bu ilişkiler
içerisinde yer alan zayıf taraf olarak, bir takım hukuki korunma argümanlarına
gereksinimi ortaya çıkmıştır. 19.yüzyıldan itibaren tüketici kavramının önem kazanması
ile 20.yüzyıl başlarında tüketicilerin korunması yönünde yasal düzenlemeler
gündeme gelmiş olup bu gelişim günümüzde de önemi gittikçe artan bir şekilde ve
Avrupa Birliği içerisinde yeknesak bir zeminde buluşmaya doğru ilerlemektedir.
Çalışmamızda,
tüketicinin korunmasının önemi, buna ilişkin global gelişim piramidi ile Türk
hukukunda tüketicinin korunmasına dair getirilen yasal koruma ve kapsamı ele
alınacaktır.