Tüketici Hukukunun Gelişimi ve Tüketicinin Korunmasının Önemi


Öztürk Ö.

10.Uluslararası EMI Girişimcilik ve Sosyal Bilimler Kongresi / 10th International Entrepreneurship Social Sciences Congress (Valahia University), Bucuresti, Romanya, 10 - 13 Eylül 2024

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Bucuresti
  • Basıldığı Ülke: Romanya
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Hem Dünyada hem de Türkiye’de nispeten yeni sayılabilecek bir hukuk disiplini olarak Tüketici hukuku, her geçen gün gelişen teknoloji ve buna entegre edilen uygulamalar ve sistemlerle, en başta Medeni hukuk ve Borçlar hukuku olmak üzere çok sayıda hukuk alanı ile yakın ilişki içindedir. Esas olarak, bir hukuki ilişki içerisinde, zayıf tarafın korunduğu sözleşmeler arasında yer alan bir hususu düzenlemektedir. Sanayi devrimi akabinde gelişen seri üretim neticesi, piyasaya sunulan ürünlerde oluşan çeşitlilik ve nicelik artışı ile buna bağlı olarak ekonomik anlamda daha güçlü ve üretici pozisyonunda yer alan işletmelerin rekabetiyle kızışan piyasalarda, tüketicilere yönelik olarak özellikle reklam kampanyaları, ilan, pazarlama ve çeşitli satış teknikleri ile tüketimin kamçılandığı gözlemlenmektedir. Bu ortamda, tüketicinin, bu ilişkiler içerisinde yer alan zayıf taraf olarak, bir takım hukuki korunma argümanlarına gereksinimi ortaya çıkmıştır. 19.yüzyıldan itibaren tüketici kavramının önem kazanması ile 20.yüzyıl başlarında tüketicilerin korunması yönünde yasal düzenlemeler gündeme gelmiş olup bu gelişim günümüzde de önemi gittikçe artan bir şekilde ve Avrupa Birliği içerisinde yeknesak bir zeminde buluşmaya doğru ilerlemektedir.

Çalışmamızda, tüketicinin korunmasının önemi, buna ilişkin global gelişim piramidi ile Türk hukukunda tüketicinin korunmasına dair getirilen yasal koruma ve kapsamı ele alınacaktır.

As a legal discipline that can be considered relatively new both in the World and in Turkey, consumer law is closely related to a large number of areas of law, especially Civil law and Law of Obligations, with the developing technology every day and the applications and systems that are integrated into it. Essentially, it decrees an issue in the contracts in which the weak party is protected within a legal relationship. As a result of mass production that developed after the Industrial Revolution, with the increase in the variety and quantity of products offered to the market, it is observed that consumption is whipped up, especially by advertising campaigns, advertising, marketing, and various sales techniques for consumers in markets that are heated up by the competition of enterprises that are stronger in an economic sense and are in a producer position due to this. In this environment, the consumer, as the weak side in these relations, needs several legal protection arguments. Since the 19th century, with the concept of consumer gaining importance, legal regulations for the protection of consumers have been on the agenda at the beginning of the 20th century, and this development is increasingly important today and moving towards a meeting on a uniform basis within the European Union. In our study, the importance of consumer protection, the related global development pyramid and the legal protection and scope of consumer protection in Turkish law will be discussed.