Akademisyen Kitabevi, Adana, 2021
Özgül Öğrenme Bozukluğu (ÖÖB); bireyin yaş, zekâ düzeyi ve sunulan eğitim olanaklarına oranla okuma, yazma ve matematik alanlarında akranlarına göre beklentinin altında bir öğrenme performansı göstermesi ile karakterize, okul çağındaki çocukların önemli bir bölümünü etkileyen, nörolojik temelli evrensel bir sorundur. Nörobilim, psikoloji, özel eğitim, dil ve konuşma terapisi gibi disiplinlerce yürütülen çok yönlü bilimsel çalışmalar, ÖÖB ile ilgili birçok soruyu yanıtlama yolunda önemli aşamalar kaydetmiş ve ÖÖB yönetimine disiplinler arası kanıt temelli bakış açısını oldukça genişletmiş bulunmaktadır.
Alanında yetkin akademisyenler, araştırmacılar ve uzmanlardan oluşan güçlü bir yazar kadrosunun büyük emekleriyle oluşan bu kitapta, ÖÖB ile ilgilenen geniş bir kesim için önem taşıdığına inandığımız temel ve güncel bilgileri kapsayıcı bir yaklaşımla aktarmak istedik. İçerik oluştururken, esas olarak ÖÖB’nin nasıl geliştiğine, nasıl tanılandığına, daha etkili müdahalelerin hangi temeller üzerinde ve nasıl bir örüntü içinde yapılandırılabileceğine ilişkin son bilgileri paylaşmayı amaçladık. Günümüzde giderek daha fazla önem kazanan nörobiyolojik ve bilişsel süreçlere ve dil temelli bozukluklar, dikkat eksikliği/hiperaktivite bozukluğu, dışa ve içe yönelim sorunları, gelişimsel koordinasyon bozukluğu ve otizm spektrum bozukluğu gibi konulara ÖÖB penceresinden bakmaya çalıştık.
Tüm dünyada olduğu gibi, ülkemizde de ÖÖB’nin odak kategorisi olan disleksi yanında, diskalkuli ve disgrafi’ye yönelik pratik yaklaşımlar da içeren bu kitapta, başta öğretmenler ve ebeveynler olmak üzere tüm ÖÖB paydaşları için sıralanan önerilerin somut örneklerle desteklenerek ilham verici, yol gösterici ve bu çok bileşenli bozukluğun yönetimini kolaylaştırıcı olmasına özen gösterdik.
Bilgi ve deneyimlerini cömertçe paylaşan tüm değerli yazarlarımıza paha biçilmez katkıları tek tek teşekkür ediyoruz. Ortak bir özveri ürünü olan bu kitabın, başta ÖÖB adayı ve ÖÖB tanılı güzel çocuklarımız olmak üzere; özellikle ilgili disiplinlerden kendini bu alanda geliştirmek isteyen öğrenciler için, öğretmenler, uzmanlar, akademisyenler, ebeveynler, okul yöneticileri ve politika yapıcılar için, kısacası, ÖÖB ile yolu kesişen herkes için faydalı olmasını diliyoruz.
İçindekiler:
Specific Learning Disorder (SLD); It is a universal, neurologically based problem that affects a significant portion of school-age children, characterized by the individual's learning performance being below expectations compared to their peers in reading, writing and mathematics, in proportion to their age, intelligence level and educational opportunities offered. Multifaceted scientific studies conducted by disciplines such as neuroscience, psychology, special education, and language and speech therapy have made significant progress towards answering many questions about SLD and have greatly expanded the interdisciplinary evidence-based perspective on SLD management.
In this book, which was created with the great efforts of a strong team of writers consisting of academics, researchers and experts who are competent in their fields, we wanted to convey the basic and current information that we believe is important for a wide segment of people interested in SLD with a comprehensive approach. While creating content, we mainly aimed to share the latest information on how SLD develops, how it is diagnosed, on what basis and in what pattern more effective interventions can be structured. We tried to look at neurobiological and cognitive processes, which are becoming increasingly important today, and issues such as language-based disorders, attention deficit/hyperactivity disorder, externalizing and internalizing problems, developmental coordination disorder and autism spectrum disorder, from the perspective of SLD.
In this book, which includes practical approaches to dyscalculia and dysgraphia, as well as dyslexia, which is the focus category of SLD in our country, as well as all over the world, the suggestions listed for all SLD stakeholders, especially teachers and parents, are supported by concrete examples and provide inspiration, guidance and guidance. We took care to facilitate the management of this multicomponent disorder.
We would like to thank all our valuable authors for their invaluable contributions, who generously shared their knowledge and experiences. This book, which is the product of a common dedication, is especially for our beautiful children who are candidates for SLD and diagnosed with SLD; We hope that it will be useful, especially for students from related disciplines who want to improve themselves in this field, for teachers, experts, academics, parents, school administrators and policy makers, in short, for everyone who crosses paths with SLD.