Özgül Öğrenme Bozukluğu


Creative Commons License

Torun Ş. (Editör)

Akademisyen Kitabevi, Adana, 2021

  • Yayın Türü: Kitap / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2021
  • Yayınevi: Akademisyen Kitabevi
  • Basıldığı Şehir: Adana
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özgül Öğrenme Bozukluğu (ÖÖB); bireyin yaş, zekâ düzeyi ve sunulan eğitim olanaklarına oranla okuma, yazma ve matematik alanlarında akranlarına göre beklentinin altında bir öğrenme performansı göstermesi ile karakterize, okul çağındaki çocukların önemli bir bölümünü etkileyen, nörolojik temelli evrensel bir sorundur. Nörobilim, psikoloji, özel eğitim, dil ve konuşma terapisi gibi disiplinlerce yürütülen çok yönlü bilimsel çalışmalar, ÖÖB ile ilgili birçok soruyu yanıtlama yolunda önemli aşamalar kaydetmiş ve ÖÖB yönetimine disiplinler arası kanıt temelli bakış açısını oldukça genişletmiş bulunmaktadır.

 

Alanında yetkin akademisyenler, araştırmacılar ve uzmanlardan oluşan güçlü bir yazar kadrosunun büyük emekleriyle oluşan bu kitapta, ÖÖB ile ilgilenen geniş bir kesim için önem taşıdığına inandığımız temel ve güncel bilgileri kapsayıcı bir yaklaşımla aktarmak istedik. İçerik oluştururken, esas olarak ÖÖB’nin nasıl geliştiğine, nasıl tanılandığına, daha etkili müdahalelerin hangi temeller üzerinde ve nasıl bir örüntü içinde yapılandırılabileceğine ilişkin son bilgileri paylaşmayı amaçladık. Günümüzde giderek daha fazla önem kazanan nörobiyolojik ve bilişsel süreçlere ve dil temelli bozukluklar, dikkat eksikliği/hiperaktivite bozukluğu, dışa ve içe yönelim sorunları, gelişimsel koordinasyon bozukluğu ve otizm spektrum bozukluğu gibi konulara ÖÖB penceresinden bakmaya çalıştık.

 

Tüm dünyada olduğu gibi, ülkemizde de ÖÖB’nin odak kategorisi olan disleksi yanında, diskalkuli ve disgrafi’ye yönelik pratik yaklaşımlar da içeren bu kitapta, başta öğretmenler ve ebeveynler olmak üzere tüm ÖÖB paydaşları için sıralanan önerilerin somut örneklerle desteklenerek ilham verici, yol gösterici ve bu çok bileşenli bozukluğun yönetimini kolaylaştırıcı olmasına özen gösterdik.

 

Bilgi ve deneyimlerini cömertçe paylaşan tüm değerli yazarlarımıza paha biçilmez katkıları tek tek teşekkür ediyoruz. Ortak bir özveri ürünü olan bu kitabın, başta ÖÖB adayı ve ÖÖB tanılı güzel çocuklarımız olmak üzere; özellikle ilgili disiplinlerden kendini bu alanda geliştirmek isteyen öğrenciler için, öğretmenler, uzmanlar, akademisyenler, ebeveynler, okul yöneticileri ve politika yapıcılar için, kısacası, ÖÖB ile yolu kesişen herkes için faydalı olmasını diliyoruz.


İçindekiler:

  • BÖLÜM 1 - Özgül Öğrenme Bozukluğunun Tarihçesi
    / Özge METİN, Ezgi EYNALLI GÖK
  • BÖLÜM 2 - Özgül Öğrenme Bozukluğunun Yaygınlığı
    / Müge BEĞENİLMİŞ
  • BÖLÜM 3 - Özgül Öğrenme Bozukluğunun Nörobiyoloji̇k Temelleri
    / Şükrü TORUN
  • BÖLÜM 4 - Özgül Öğrenme Bozukluğunda Tanı ve Değerlendi̇rme Süreci
    / Sevcan KARAKOÇ
  • BÖLÜM 5 - Özgül Öğrenme Bozukluğunda Erken Tanılama
    / Cevriye ERGÜL, Çağla ÖZGÜR YILMAZ
  • BÖLÜM 6 - Özgül Öğrenme Bozukluğunun Nöropsikoloji̇k Testlerle Değerlendirilmesi
    / Atanur AKAR
  • BÖLÜM 7 - Özgül Öğrenme Bozukluğunun İşaretleri ve Beli̇rti̇leri
    / Güneş TURHAN
  • BÖLÜM 8 - Özgül Öğrenme Bozukluğu Tanısında Dil ve Konuşma Becerilerinin Değerlendirilmesi
    / Ahmet KONROT, Şaziye SEÇKİN YILMAZ
  • BÖLÜM 9 - Özgül Öğrenme Bozukluğu Türleri
    / Şükrü TORUN, Şaziye SEÇKİN YILMAZ
  • BÖLÜM 10 - Özgül Öğrenme Bozukluğu ve Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu
    / Muhammed Emin TAN, Gülen GÜLER AKSU
  • BÖLÜM 11 - Özgül Öğrenme Bozukluğu ve Dışa Yönel̇ im Sorunları
    / Tunahan KURUKAHVECİ, Gülen GÜLER AKSU
  • BÖLÜM 12 - Özgül Öğrenme Bozukluğu ve İçe Yönel̇ im Sorunları
    / Şeyma KELEŞ
  • BÖLÜM 13 - Özgül Öğrenme Bozukluğu ve Tik Bozuklukları
    / Özge METİN, Emine ÇÖMEZ
  • BÖLÜM 14 - Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğu
    / Şükrü TORUN
  • BÖLÜM 15 - Özgül Öğrenme Bozukluğu ve Otizm Spektrum Bozuklukları
    / Özge METİN, Dilek ALTUN VARMIŞ
  • BÖLÜM 16 - Özgül Öğrenme Bozukluğunun Ev ve Okul Ortamına Etkileri
    / Emre ÖZDEMİR
  • BÖLÜM 17 - Özgül Öğrenme Bozukluğu Olan Bireylerin Yasal Hakları Nelerdir ?
    / Nermin Özge BÖKE
  • BÖLÜM 18 - Özgül Öğrenme Bozukluklarında İlaç Tedavisinin Yeri
    / Fevziye TOROS
  • BÖLÜM 19 - Özgül Öğrenme Bozukluğu Yöneṫ imi ve Tedavi Yaklaşımları
    / Macid Ayhan MELEKOĞLU
  • BÖLÜM 20 - Öğrenme Bozukluğu Yönetimi ve Tedavi Yaklaşımları Dil ve Konuşma Terapisi Uygulamaları
    / Şaziye SEÇKİN YILMAZ, Ahmet KONROT
  • BÖLÜM 21 - Özgül Öğrenme Bozukluğuna Yönelik Psikoeğitsel Müdahaleler
    / Gülsen ERDEN, Cihat ÇELİK
  • BÖLÜM 22 - Öz Düzenleyici Öğrenme ve Metabilişsel Eğitim Uygulamaları
    / Esra GÜVEN
  • BÖLÜM 23 - Üstünlük ve Yetersizlik Birlikteliği: İki Kere
    / Oya GÜNGÖRMÜŞ ÖZKARDEŞ
  • BÖLÜM 24 - Çocukluktan Yetişkinliğe Disleksi
    / Oya GÜNGÖRMÜŞ ÖZKARDEŞ
  • BÖLÜM 25 - Gelişimsel Dil Bozukluğu
    / İlknur MAVİŞ, Semra SELVİ BALO, Eren BALO
  • BÖLÜM 26 - Özgül Öğrenme Bozukluğu Belirtileri Gösteren Çocuklarda Zeka Faktörü
    / Cihat ÇELİK
  • BÖLÜM 27 - Özgül Öğrenme Bozukluğu Olan Çocukların Öğretmenlerine Yönelik Öneriler
    / Macid Ayhan MELEKOĞLU
  • BÖLÜM 28 - Yazı Yazma (Disgrafi) Sorunlarına Yönelik Öneri
    / F. Nur AKÇİN
  • BÖLÜM 29 - Matematik (Diskalkuli) İle İlişkili Sorunlara Yönelik Öneriler
    / Yılmaz MUTLU, Ali Fuad YASUL
  • BÖLÜM 30 - Matematik (Diskalkuli) İle İlişkili Sorunlara Yönelik Ev İçi Uygulama Önerileri
    / Yılmaz MUTLU, Emir Feridun ÇALIŞKAN
  • BÖLÜM 31 - Yürütücü İşlev Sorunlarına Yönelik Öneriler
    / Belgin ÜSTÜN GÜLLÜ, Didem Behice ÖZTOP, Şükrü TORUN
  • BÖLÜM 32 - Özgül Öğrenme Bozukluğu Olan Çocukların Ebeveynlerine Yönelik Öneriler
    / Feride Özlem ELAGÖZ, Şüheda BALTEPE
  • BÖLÜM 33 - Sınıf Yöneṫ iṁ ine Yönelik Genel Öneriler
    / Ufuk KOCATEPE AVCI, Atilla BİRDİR
  • BÖLÜM 34 - Ev Ödevleriyle İlişkili Organizasyon Güçlükleriyle Başa Çıkma: Ebeveyn Desteği Nasıl 
    / Ozan KAYAR
  • BÖLÜM 35 - Okul Dönemi Çocuklarında Düşük Benlik Saygısı İle İlişkili Risk Etmenleri: Ebeveyn Desteği Nasıl Olmalı?
    / Ozan KAYAR

Specific Learning Disorder (SLD); It is a universal, neurologically based problem that affects a significant portion of school-age children, characterized by the individual's learning performance being below expectations compared to their peers in reading, writing and mathematics, in proportion to their age, intelligence level and educational opportunities offered. Multifaceted scientific studies conducted by disciplines such as neuroscience, psychology, special education, and language and speech therapy have made significant progress towards answering many questions about SLD and have greatly expanded the interdisciplinary evidence-based perspective on SLD management.




In this book, which was created with the great efforts of a strong team of writers consisting of academics, researchers and experts who are competent in their fields, we wanted to convey the basic and current information that we believe is important for a wide segment of people interested in SLD with a comprehensive approach. While creating content, we mainly aimed to share the latest information on how SLD develops, how it is diagnosed, on what basis and in what pattern more effective interventions can be structured. We tried to look at neurobiological and cognitive processes, which are becoming increasingly important today, and issues such as language-based disorders, attention deficit/hyperactivity disorder, externalizing and internalizing problems, developmental coordination disorder and autism spectrum disorder, from the perspective of SLD.




In this book, which includes practical approaches to dyscalculia and dysgraphia, as well as dyslexia, which is the focus category of SLD in our country, as well as all over the world, the suggestions listed for all SLD stakeholders, especially teachers and parents, are supported by concrete examples and provide inspiration, guidance and guidance. We took care to facilitate the management of this multicomponent disorder.




We would like to thank all our valuable authors for their invaluable contributions, who generously shared their knowledge and experiences. This book, which is the product of a common dedication, is especially for our beautiful children who are candidates for SLD and diagnosed with SLD; We hope that it will be useful, especially for students from related disciplines who want to improve themselves in this field, for teachers, experts, academics, parents, school administrators and policy makers, in short, for everyone who crosses paths with SLD.