YÜKSEKÖĞRETIM DERGISI, vol.15, no.1, pp.95-110, 2025 (ESCI)
This study aims to adapt the Queen Bee Scale, developed by Grangeiro (2022), into Turkish in order to identify Queen Bee Syndrome—an obstacle to women’s professional advancement, often observed among women in leadership positions. The study group consisted of 396 female academics working in higher education. In the first phase, the scale was translated into Turkish and its linguistic validity was confirmed. Following this, the scale was administered to 415 participants using a 7-point Likert-type format; however, 19 incomplete or blank responses were excluded from the analysis. The data were analyzed using SPSS 18.0 and AMOS 26.0 to assess the construct validity of the scale through Exploratory and Confirmatory Factor Analyses. The results indicated that the scale demonstrated high reliability and confirmed construct validity.
Bu çalışmada kadınların mesleki gelişimini engelleyen ve komuta pozisyonundaki kadınlarda görülen Kraliçe Arı Sendromunu belirlemek için Grangeiro ve ark. (2022) tarafından geliştirilen Kraliçe Arı Ölçeği’nin Türkçe uyarlamasının yapılması amaçlanmaktadır. Araştırmada yükseköğretimde görev yapan 396 kadın akademisyen çalışma grubunu oluşturmaktadır. Bu kapsamda çalışmanın ilk aşamasında Kraliçe Arı Ölçeği Türkçeye çevrilmiş ve dil geçerliliği sağlanmıştır. Ölçeğin dil geçerliğinin sağlanmasının ardından 7`li Likert tipi ölçek kullanılarak anket yöntemiyle ölçek 415 katılımcıya uygulanmış ve 19 anket eksik veya boş cevaplandığından araştırma kapsamı dışında bırakılmıştır. Elde edilen veriler ölçeğin yapı geçerliliğinin belirlenmesi amacıyla SPSS 18.0 ve AMOS 26.0 istatistik paket programlarında analize tabi tutularak Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi yapılmıştır. Analizler sonucunda ölçeğin güvenirlik katsayısı yüksek çıkmış ve yapı geçerliliğine de sahip olduğu tespit edilmiştir.