Sanat & Tasarım Dergisi, cilt.15, sa.1, ss.462-478, 2025 (ESCI)
11 Eylül 2001 saldırıları, Amerika Birleşik Devletleri’nde ırkçılık ve ayrımcılığın artmasına
neden olmuş, bu dönemde sanatçılar toplumsal sorunlara dikkat çekmek amacıyla ırkçılığı
eleştiren eserler üretmiştir. Bu çalışma, özellikle 2001-2021 dönemini inceleyerek, 11 Eylül
sonrası krizle birlikte Amerika’da yükselen ırkçılık olgusunu ve bu dönemin sanata yansımalarını
ele almaktadır. Kerry James Marshall, Glenn Ligon ve Kara Walker gibi sanatçılar,
bu süreçte önemli katkılar sunmuştur. Marshall, eserlerinde Afro-Amerikan kimliğini
ve kültürel mirasını yüceltirken toplumun marjinalleşmiş kesimlerini eleştirmiştir. Ligon,
dil ve görselliği bir araya getirerek ırkın karmaşık yapısını sorgularken, Kara Walker ise
kölelik döneminin travmalarını ve günümüzdeki ırkçılığın yansımalarını kışkırtıcı bir üslupla
işler. Çalışmaları, toplumsal adalet arayışını güçlendirip izleyicileri hem düşünmeye
hem de harekete geçmeye teşvik ederken, sanatın dönüştürücü gücünü toplumsal değişimin
bir parçası haline getirmektedir. Onların çalışmaları, toplumsal adalet arayışını güçlendirirken,
izleyicileri düşünmeye ve eyleme geçmeye teşvik eden bir platform sunmaktadır.
Böylece, ırkçılık konusundaki eleştiriler, sanatın dönüştürücü gücüyle bir araya gelerek,
toplumsal değişimin önemli bir parçası haline gelmektedir. Bu sanatçıların eserleri, yalnızca
bireysel deneyimleri değil, aynı zamanda kolektif bir hafızayı yansıtarak, izleyicilere
geçmişle yüzleşme ve toplumsal adalet arayışı konusunda ilham vermektedir.