Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, cilt.27, sa.49, ss.987-1002, 2025 (TRDizin)
Günümüzde doğal çevreye ilişkin sorunların çözümünde çevre ve insan arasında uyumlu bir ilişki olması gerçeği öne çıkmaktadır. Bu uyumun sağlanabilmesi için çevreye ilişkin bilgileri doğru okumak, anlamak ve buna dair tutum ve davranışın geliştirilmesi gerektiği söylenebilir. Buna göre insanların gelecek kazanımlarını bugünden dikkate alması önem taşımaktadır. Dolayısıyla geleceğe odaklanmak, plan ve eylemlerinde geleceği önceliklendirmek çevresel farkındalıkları etkilemektedir. Bu bağlamda araştırmada gelecek zaman odağı derecesinin çevresel okuryazarlık düzeylerine etkisi olup olmadığını tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları 446 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışmada veri toplamak için Demografik Bilgi Formu; Zimbardo ve Boyd (1999) tarafından geliştirilen Zaman Perspektifi Envanterinin Gelecek Zaman Odağı bölümü ve Tuncer ve diğerleri (2008) tarafından geliştirilen çevre okuryazarlığı ölçeği ile çevresel tutum, davranışlar, algı kısımlarına yönelik Kışoğlu vd. (2009) tarafından geliştirilen çevresel okuryazarlık ölçek soruları kullanılmıştır. Elde edilen bulgular çevresel okuryazarlık düzeyinin gelecek zaman odağı tarafından etkilendiğini ortaya koymaktadır. Buna göre geleceği planlayan bireylerin, çevresel konulara daha ilgili olduğu görülmektedir.
Today, the fact that there is a harmonious relationship between the environment and humans comes to the fore in solving problems related to the natural environment. It can be said that to achieve this harmony, it is necessary to read and understand environmental information correctly and to develop attitudes and behaviors regarding this. Accordingly, it is important for people to consider their future gains today. Therefore, focusing on the future and prioritizing the future in plans and actions affects environmental awareness. In this context, the aim of the research is to determine whether the degree of future focus has an effect on environmental literacy levels. The participants of the study consisted of 446 university students. Demographic Information Form; Future Time Focus section of Time Perspective Inventory developed by Zimbardo and Boyd (1999), environmental literacy scale developed by Tuncer et al. (2008) and environmental literacy scale questions developed by Kışoğlu et al. (2009) for environmental attitude, behavior and perception sections were used to collect data in the study. The findings obtained reveal that environmental literacy level is affected by future time focus. Accordingly, it is seen that individuals who plan for the future are more interested in environmental issues.