Haber Medyasında Dijital Dönüşüm: Whatsapp Kanallarını Kullanan Haber Üreticileri Üzerine Bir Araştırma


KAPLAN İ.

1. Uluslararası İletişim Günleri Dijital Dönüşüm ve Yeni Medya Sempozyumu, Bolu, Türkiye, 13 - 15 Mayıs 2024

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Bolu
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Teknolojik gelişmeler insanların birçok alışkanlığını değiştirdiği gibi haber alma alışkanlıklarını da değiştirmektedir. Geleneksel medya araçlarının ve özellikle basılı medyanın giderek güç kaybettiği bir dönemde yeni medya ortamında yeni haber kaynakları ortaya çıkmakta, öte yandan geleneksel medyadaki haber üreticileri de yeni medya ortamına adapte olmak için çaba harcamaktadır. İnternet haber siteleri uzun zamandır insanların habere ulaşma ihtiyacını karşıladığı önemli bir kaynak olarak varlığını sürdürmektedir. Öte yandan mobil cihaz kullanımının giderek artması sonucu birçok haber kaynağı da mobil uygulamalar ile kullanıcıların haberlere erişimini kolaylaştırmaktadır. 2023 yılının ortasında kullanıma sunulan Whatsapp'ın Kanallar özelliği de haber medyasının yeni medyaya ayak uydurmak için başvurduğu bir ortamdır. Kullanıcılar herhangi bir haber kaynağının mobil uygulamasını indirmek yerine halihazırda kullandıkları Whatsapp uygulamasında oluşturulan kanal ile diledikleri haber kaynağının içeriğine hızlıca ulaşabilmektedir.

Bu çalışmada İnternet sitelerinin trafiğini ölçen ve elde ettiği verileri yayınlayan Similarweb'in oluşturduğu sıralamaya göre Türkiye'de Haberler ve Medya kategorisinde en çok ziyaret edilen beş internet sitesi olan Hürriyet, Milliyet, Mynet, Sözcü ve Sabah'ın Whatsapp kanallarında yaptıkları paylaşımlar içerik analizi yöntemiyle incelenmiş; paylaşılan haberlerin kategorileri, aktörleri, paylaşım sıklığı ve hangi zaman dilimlerinde daha fazla paylaşım yapıldığı bulgulanmıştır.